A köznevelésben 2020. március 16-ától kezdődően elrendelt digitális munkarend egy veszélyhelyzetben alkalmazandó ideiglenes megoldási környezet volt, de rámutatott számos olyan oktatásszervezési és -módszertani kérdésre, amelyek a veszélyhelyzet elmúltával sem kerülhetik el a figyelmet. A digitális eszközökkel megvalósított távoktatás nélkülözni kénytelen az oktatás több lényegi elemét:
- a tanárok és a diákok közötti személyes interakciókat;
- a tanulók közötti közvetlen interakciókat;
- a spontán interakciók számos elemét.
A digitális munkarend tehát maradéktalanul biztosan nem tudja kiváltani a jelenléti oktatást, de több olyan elemmel színesítheti, ami növelheti annak hatékonyságát. Az intézményeknek, a fenntartóknak, a pedagógusoknak meg kell határozniuk, hogy melyek azok az elemek, amelyeket alkalmazhatnak annak érdekében, hogy munkájuk eredményességét növelhessék:
- teljesíthetők legyenek a tantervi követelmények;
- minden tanuló a lehető legtöbb támogatást kapja egyéni fejlődése érdekében.
Feltételezésünk szerint a digitális távoktatás megszervezése egymást követő lépésekre bontható annak ellenére, hogy ebben a rendkívül komplex rendszerben számos dolog egymással is összefügg. Az általunk kialakított algoritmus egymást követő lépései, azok sorrendje és tartalma elválasztják az rendszer összefüggő elemeit, segítenek a probléma részekre osztásában. Az egyes lépések rövid leírását adja meg a következő ábra, amelynek teljes méretűre nagyított megjelenítésekor, az egyes lépések sorszámára kattintva hívhatják elő az az adott lépéshez tartozó részleteket. (A kép más részére kattintva megnyithatja annak eredeti méretű változatát.)
A fentieknek megfelelő lépéseket több írásban, illetve úgynevezett webinárium keretében járjuk körül, így világítva meg az egyes lépésekhez tartozó feladatokat, lehetőségeket. Természetesen az elvileg felépített rendszer egyes elemei a valóságban sokkal jobban összekapcsolódnak, ezért az írásokat nem minden esetben tudtuk egyértelműen egy-egy lépéshez rendelni, azaz több helyen is előfordulnak.
Az UNESCO kapcsolódó ajánlása (angol nyelven) is segítheti a legjobb döntés előkészítését.