Az osztálytermen kívüli tanulás megszervezésében a legelső lépés, hogy a rendelkezésre álló ingyenes és hatékony, tanulást támogató online rendszerek közül az adott iskola minél előbb kiválassza a számára legmegfelelőbbet, amelyet aztán az intézmény összes tanára és diákja használni fog. A megoldáskeresés első, pánikszerű napjaiban talán nem nyilvánvaló, de az élet bebizonyította, hogy a gyerek (és a szülő) számára átláthatatlan káoszt eredményez, ha annyi különféle felületet és levelezést kell kezelnie, ahány tanár tanítja. Ezt a döntést megkönnyítendő, írásunk alábbi részeiben összefoglaljuk a jelenleg elérhető virtuális tantermi megoldásokkal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, majd a tananyag- és segédanyagkészítő alkalmazásokra, a feladatkészítést és -kiosztást támogató, illetve a közös munkához használható online szinkron megoldásokra vonatkozó ismertetőnket és ajánlásunkat. A szolgáltatások könnyű áttekinthetősége érdekében táblázatos formában megismerhetőek az egyes alkalmazások alapvető tulajdonságai, majd ezt követően szövegesen, kicsit részletesebb információt kívánunk nyújtani egy-egy szolgáltatással kapcsolatban.
Virtuális tantermi megoldások,
|
||||
# |
Alkalmazás/eszköz |
Ismertető |
Kapcsolódó oldalak |
UMD |
1. |
Google Tanterem |
A Google Drive-hoz jól kapcsolódó, iskoláknak szánt ingyenes szolgáltatás, amelyben a tanulás kurzusokban zajlik. A kurzusokban tartalmat és feladatokat is meg lehet osztani, könnyű a kapcsolattartás a tanulókkal. A használat során az előrehaladást is nyomon lehet követni és a Google Naptárral is integrálódik a rendszer. |
A Google Tanterem létrehozása és alkalmazása Google Tanterem bemutatása (Horváth Csaba) Útmutatók, hasznos tanácsok, tippek, trükkök a Google ingyenes alkalmazásaihoz |
2020. április 14. |
2. |
MS Office 365 |
A Microsoft egy komplex csomagot kínál az iskolák számára, amely előkészítést és felhasználói adminisztrációt igényel, azonban széleskörű szolgáltatást nyújt. A pedagógusok a Teams keretein belül kommunikálhatnak a tanulókkal és itt oszthatják meg a tartalmakat, online előadásokat tarthatnak, feladatokat oszthatnak ki, vagy éppen szervezhetik a munkát. Számos beépített alkalmazás érhető el, amelyek közül a legfontosabb a Onenote Osztályjegyzetfüzet. Az Office 365 szolgáltatásra az iskoláknak regisztrálniuk kell, és néhány nap alatt minden szervezési teendő elvégezhető. Utána már a tanárokon a sor, megkezdhetik a virtuális tanulói csoportok létrehozását, az online munkát |
2020. április 21. |
|
3. |
NEO LMS |
Iskolai célra könnyen használható tanulástámogató rendszer magyar nyelven, iskolánként 400 tanulóig ingyenesen. A diákok tankörökbe sorolhatók, ahol foglalkozásokon belül lehet tananyagot, feladatokat feltölteni. A rendszer funkciói közé tartozik a tanulók nyomon követése, a jelenlét adminisztrációja és egyszerűbb játékosítási funkciók elérhetősége. |
2020. április 14. |
|
4. |
Edmodo |
Funkcionalitásaiban és kezelésében is egyszerű, magyar nyelven is használható tanulástámogató rendszer, amelyben osztályokban és csoportokban dolgoznak a tanárok és a tanulók. A rendszer lehetővé teszi a tartalommegosztást, tananyagok rendszerezését, egyszerűbb tesztek használatát, a feladatkiosztást. A felhasználók egy üzenőfalon és üzenetekben kommunikálhatnak egymással. |
2020. április 14. |
|
5. |
Hashtag.school |
A tanítás és a tanulás igényeit figyelembe véve fejlesztették ki ezt a korszerű e-learning keretrendszert, amelynek kifejezetten erős a tevékenységeket és a játékosítást támogató része. A rendszer jól támogatja a tananyagok szerkesztését, sokszínű tesztmotorral rendelkezik, valamint támogatja a kollaboratív munkát és a beadandó feladatok kezelését, javítását is. |
2020. március 31. |
|
6. |
Up2University |
Az Up2U projekt keretén belül valósul meg a Következő Generációs Digitális Oktató Környezet (Next Generation Digital Learning Environment – NGDLE), ami integrálja a formális és az informális tanuló-tereket azon középiskolások és tanáraik számára, akik szeretnék egyetemi szinten fejleszteni a tanuló és oktató technikájukat. |
2020. március 31. |
Vissza: Ajánlások digitális pedagógiai folyamatok tervezéséhez