DOKK 2019 – DIGITÁLIS OKTATÁSI KONFERENCIA ÉS KIÁLLÍTÁS

dokk_dokk2019_logo

A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ (DPMK) az EFOP-3.2.15-VEKOP-17-2017-00001 „A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési-értékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása” című kiemelt projekt keretében szervezi meg

A digitális jövő elkezdődött. Benne vagy?!
DOKK 2019 Digitális Oktatási Konferencia és Kiállítás

című rendezvényét. A DOKK-Digitális Oktatási Konferencia és Kiállítás széles körű tájékoztatást ad a Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájában foglalt célokról, és lehetőséget kínál a digitális oktatáshoz kapcsolódó pedagógiai, módszertani és technológiai eszközök és újdonságok megismerésére. A téma iránt érdeklők módszertani workshopok, eszközbemutatók és további színes programok keretében, első kézből értesülhetnek a hazai digitális oktatás helyzetéről és jövőjéről.

A rendezvény helyszíne: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem I. épület
1117 Budapest, Magyar Tudósok körútja 2.
A rendezvény időpontja: 2019. június 7–8.

A résztvevők az esemény két napja alatt tájékozódhatnak a digitális oktatáshoz kapcsolódó innovatív pedagógiai és technológiai megoldásokról, az intézmény- és humánerőforrás-fejlesztés lehetőségeiről, a magyarországi és nemzetközi jó gyakorlatokról. A plenáris előadásokon és a kerekasztal-beszélgetéseken a hazai és nemzetközi tudományos és a gazdasági élet, valamint a szakpolitika képviselői osztják meg a témával kapcsolatos stratégiai és szakmai gondolataikat. A szekciók, módszertani műhelyek, bemutató órák és teachmeet-ek keretében fejlesztők, gyakorló pedagógusok kapnak lehetőséget arra, hogy bemutathassák a jól működő gyakorlataikat. A konferencia kiváló alkalom arra, hogy a köznevelési intézmények, pedagógusok tájékozódjanak a digitális átállás jelenlegi helyzetéről, az eddig elért eredményekről, és az előttük álló kihívásokról, lehetőségekről.

A konferencia tervezett programja

A konferencia programfüzete

A konferencián való részvétel ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött! Az előzetes regisztráció lezárult, de korlátozott számban lehetőség lesz a helyszínen történő regisztrációra is.

A pedagógus résztvevőknek – amennyiben igénylik – igazolást adunk a konferencián történt részvételről, amely a 277/1997. (XII. 22.) Korm. számú rendelet  alapján beszámítható a hétévenkénti kötelező továbbképzés teljesítésébe. Ennek igénylése szintén online módon történik, az online regisztrációs űrlap kitöltésével. Az itt megadott adatok alapján kiállított igazolást a rendezvény helyszínén vehetik majd át az azt igénylők.

A konferencia részletes programja

2019. június 7.

2019. június 8.

2019. június 7. (péntek)

9:30–10:00      Köszöntők

9:30–9:40         Fővédnöki köszöntő

Dr. Bódis József, Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI), oktatásért felelős államtitkár, a rendezvény fővédnöke

9:40–9:50         Rektori köszöntő

Dr. Józsa János, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME), rektor

9:50–10:00       Az Alba Innovár köszönti a DOKK-ot

Laufer Tamás, Székesfehérvár Fejlődéséért Alapítvány, elnök; Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ), elnök

10:00–11:00    Plenáris előadások I.

10:00–10:30      A digitális gazdaság kihívásai

Dr. Solymár Károly Balázs, Innovációs és Technológiai Minisztérium, infokommunikációért felelős helyettes államtitkár

10:30–11:00      Az oktatás digitális átalakítása Észtországban

Mart Laanpere PhD, Tallini Egyetem, Oktatástechnológiai Kutatási Központ, vezető kutató

11:00–11:15    Szünet

11:15–12:45    Plenáris előadások II.

11:15–11:40      A köznevelés digitalizációja

Hajnal Gabriella, Klebelsberg Központ, elnök; a Nemzeti alaptanterv megújításáért felelős miniszteri biztos

11:40–12:00      Oktatási hálózatok fejlesztése és üzemeltetése

Dudás Dezső, Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ), projektigazgató

12:00–12:20      Digitáliskompetencia-keretrendszer: a projektfejlesztéstől a rendszerépítésig

Loboda Zoltán, Digitális Pedagógiai Módszertani Központ, vezető szakpolitikai elemző

12:20–12:45      Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájának megvalósítása

Horváth Ádám, Digitális Pedagógiai Módszertani Központ (DPMK), divízióvezető

12:45–13:45    Ebédszünet

13:45–14:45    Szekciófoglalkozások I.

1.    Versenyben az idővel – stratégiai tervezés és implementáció a digitális világban (Kerekasztal-beszélgetés)

A digitális átállás olyan gyors változásokat hoz magával, amelyek az oktatás világát sem hagyják érintetlenül. Míg azonban az életünkre vonatkozóan ritkán végzünk stratégiai tervezést, inkább egyfajta folyamatos újratervezéssel élünk, addig egy olyan nagy és komplex rendszer működtetése, mint az oktatás, nem képzelhető el hosszabb távra szóló tervezés, illetve a megvalósításhoz szükséges implementációs eszköztár használata nélkül. A szakmai beszélgetésre felkért szakértők és a résztvevők bevonásával azt szeretnénk megvitatni, melyek azok a tervezési megközelítések, a gyakorlati bevezetést támogató kipróbált, bevált jó gyakorlatok, amelyek segítségével folyamatosan biztosítható Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájának érvényessége, illetve milyen implementációs eszközökkel segíthetjük leginkább a megfogalmazott célok megvalósulását – az iskolák eredményes működését a digitális világban.

A program házigazdája:

  • Sió László, DPMK, stratégiai elemző

A beszélgetést vezeti:

  • Szegedi Eszter, oktatási szakértő

A kerekasztal vendégei:

  • Prof. Csépe Valéria, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) rendes tagja
  • Dr. Halász Gábor, Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Pedagógiai és Pszichológiai Kar, egyetemi tanár
  • Kovács István Vilmos, Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi és Innovációs Központ, központvezető
  • Brassói Sándor, Oktatási Hivatal (OH), köznevelési elnökhelyettes
  • Dr. Molnár György, BME, egyetemi docens; OH, szakmai szakértő
  • Horváth Ádám, DPMK, divízióvezető

A kerekasztal-beszélgetéshez kapcsolódik a Word Café programja a szünetet követően, melyről a Szekciófoglalkozások II. programjában olvashatnak bővebben.

2.    Probléma? Megoldás! A kódolás, mint a problémamegoldás egyik eszköze

Az algoritmikus gondolkodás, kódolás lényege, hogy valamely valós problémára rálelve, azt megértve és lemodellezve, megoldásokat találjon. A 21. században megkerülhetetlen, hogy ez a fajta gondolkodás, a kódolás, a robotika témaköre a tanítási és tanulási folyamat szerves részévé váljon. Ehhez azonban erős támogatásra, szabályozásra, lehetőségek biztosítására van szükség, mivel a megszokottól eltérő ismeretek és készségek oktatása újfajta módszereket kíván. A szekció bemutatja a témában már működő jó gyakorlatokat, és lehetőséget teremt az egyelőre elszigetelten működő kezdeményezéseknek, kollégáknak, hogy megismerhessék egymást.

A program házigazdája:

  • Virga Krisztina, DPMK, digitális fejlesztő

Program:

  • Vegyük észre, merre tart a világ! Hogyan látja a DPMK a kódolás szerepét a köznevelésben? – Virga Krisztina
  • Robotika és programozás az új Nat-ban – Reményi Zoltán, Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport, munkacsoport tag
  • Hasznos tudásból jövőbiztos kompetencia – Hogyan kezdjünk el programozni? – Kökény Tamás, Green Fox Academy, társalapító
  • Code Week – Főző Attila László, DPMK, senior digitális fejlesztő
  • Kérdések és válaszok

3.    Digitális Névjegy Rendszer, avagy az oktatási intézmények digitális kompetenciája

Az Ön iskolája felkészült a digitális jövőre? Ennek a kérdésnek megválaszolásában adhat segítséget a Digitális Névjegy Rendszer (DNR), amely az oktatási intézmények digitális kompetenciáját hivatott értékelni, valamint strukturált módon kíván visszajelzést adni a köznevelési intézmények digitális érettségéről, fejlettségéről. A szekcióban a résztvevők megismerhetik az intézmények, tanárok, tanulók digitális kompetenciájának mérési koncepcióját, valamint rövid betekintést kaphatnak arról, hogy miért elengedhetetlen a megbízható, könnyen igénybe vehető és széles szolgáltatás-választékot nyújtó informatikai infrastruktúra a 21. századi digitális iskola működéséhez.

A program házigazdája:

  • Frész Attila, DPMK, digitális fejlesztő

Program:

  • A Digitális Névjegy Rendszer fejlesztése és kihívásai – Frész Attila, DPMK, digitális fejlesztő
  • Digitális Névjegy Rendszer, avagy az oktatási intézmények digitális kompetenciája – Racskó Réka digitális oktatási szakértő
  • A digitális iskola mint szervezet és az iskola tevékenységének vizsgálata – víziók és átállás – Zarka Dénes, OH, szakmai szakértő
  • A 21. századi digitális iskola infrastruktúrája Sisák Zoltán, HTTP Alapítvány, elnök

4.    Innovatív pedagógusok a módszertani megújulásért

A szekció a lezajlott pedagógus attitűdkutatás eredményeinek összefüggéseiben értelmezi, milyen szakmai támogatásra van szükségük a pedagógusoknak ahhoz, hogy eredményesek legyenek a diákok digitális kompetenciáinak fejlesztésében. Emellett az előadók beszámolnak a hazai jó gyakorlatok, mintaprojektek gyűjtésének és elemzésének eredményeiről és ismertetik azt a digitáliskompetencia-fejlesztést támogató, módszertani segédanyagok és tananyagtartalmak fejlesztését célzó pályázatot, melyre komplexen kidolgozott óra-, foglalkozás- és projektterveket vár a DPMK. Meghívott vendégeink ötletekkel segítik a digitális pedagógiai gyakorlatot.

A program házigazdái:

  • Szabados Tímea, DPMK, digitális fejlesztő;
  • Farkas Andrea, DPMK, senior digitális fejlesztő

Program:

  • A DPMK szakmai támogatása a digitális pedagógiai gyakorlat ösztönzése érdekében – Farkas Andrea, DPMK, senior digitális fejlesztő; Szabados Tímea, DPMK, digitális fejlesztő
  • Tied a gyűjtemény! – múzeumpedagógiai lehetőségek a 21. század elején – Czékmány Anna, Petőfi Irodalmi Múzeum, múzeumpedagógus
  • Tudományos játszóház projekt – Nádori Gergely, Alternatív Közgazdasági Gimnázium, tanár
  • Magyar filmek a digitális módszertan támogatásához – Papp Bojána, Magyar Nemzeti Filmalap Zrt., oktatási referens
  • Interaktív okostelefonos séta „A Pál utcai fiúk nyomában” címmel – Márkus Zsolt László, MTA SZTAKI, E-learning osztályvezető; Gönczi Ambrus, Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény, múzeumvezető

5.    A digitális kor lehetőségei a méltányos oktatásban 1.

A méltányos oktatás minden tanulónak esélyt ad saját kompetenciáinak kiaknázására. Igaz-e ez a megállapítás a ma iskoláira? Figyelembe veszi-e a pedagógia a digitális kor kínálta lehetőségeket? Milyen válaszokat ad a 21. század iskolája a tanulók közötti különbségek kezelésére? Melyek azok a pedagógiai eszközök, amelyek úgy segítenek a hátrányokon, hogy nem okoznak iskolai kudarcokat? Hogyan tud segíteni a digitális technológia az egyenlő esélyek megteremtésében?

A szekcióban válaszokat keresünk arra, hogyan lehet a méltányosság szem előtt tartásával figyelembe venni a digitális kor változásait a tanítási, tanulási folyamatokban, olyan elvárásokat megfogalmazni, amelyek mérsékelni tudják a megnyilvánuló különbözőségeket. Bemutatunk néhány olyan lehetőséget, amely a korszerű technológia alkalmazásával javíthat az egyéni boldogulás és a tudás megszerzésének esélyein.

A program házigazdája:

  • Kapcsáné Németi Júlia, DPMK, senior digitális fejlesztő

Program:

  • A DPMK szerepe a méltányos oktatás támogatásában – Kapcsáné Németi Júlia, DPMK, senior digitális fejlesztő
  • A mobilitás maximalizálása – Dr. habil. Gyarmathy Éva, MTA Természettudományi Kutatóközpont Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet, tudományos főmunkatárs
  • Képtől a képtelenségig digitália, szövegértés-fejlesztés, felzárkóztatás, avagy a ló egyik és másik oldala – Papp Ágnes, Digitális Esélyegyenlőség Alapítvány, tananyagfejlesztő, szakértő

A szekció programja a szünet után folytatódik. A részletekről a Szekciófoglalkozások II. programjában tájékozódhatnak.

6.    Tanulástámogatás, tanóramenedzsment digitális eszközökkel – a Microsoft Magyarország programja

Tanulócsoportok létrehozása, információk hatékony megosztása, csoportmunka, differenciálás, kapcsolattartás a tartósan távol lévő diákokkal – csak néhány példa a sok közül arra, hogy mi mindenben segíti a OneNote Osztályjegyzetfüzet és a Microsoft Teams az iskolai munkát.

A program házigazdája:

  • Orosz Sára, Microsoft Innovatív Iskola Program, programvezető

Program:

  • A OneNote Osztályjegyzetfüzet mindennapos használatának előnyei – Dóka Erzsébet, MIE Expert
  • A Teams használatának előnyei. Virtuális szabadulószoba a OneNote-ban – Skultéty Katalin, MIE Expert

14:45–15:00    Szünet

15:00–16:00    Szekciófoglalkozások II.

1.    Versenyben az idővel – stratégiai tervezés és implementáció a digitális világban

A World Café programja a Versenyben az idővel – stratégiai tervezés és implementáció a digitális világban c. kerekasztal-beszélgetés témafelvetései mentén szerveződik, szélesebb kör számára teszi lehetővé a hozzászólást és a párbeszédet. Szeretnénk megvitatni, milyen tervezési megközelítések, a gyakorlati bevezetést támogató kipróbált, bevett jó gyakorlatok léteznek, amelyek segítségével folyamatosan biztosítható az oktatási stratégiák érvényessége, illetve milyen implementációs eszközökkel segíthetjük leginkább a megfogalmazott célok megvalósulását, az iskolák eredményes működését a digitális világban.

Irányított szakmai beszélgetés az alábbi témák mentén: a stratégiai tervezés társadalmi, politikai, gazdasági háttere, létező vagy nem létező víziók; nemzetközi vagy hazai jó gyakorlatok a stratégiai tervezés és az implementációs folyamat megújítására; a tervezés és az implementáció idő dimenziója avagy lehetséges-e nyílt végű és/vagy iteratív módon zajló és/vagy forgatókönyvekben gondolkodó tervezés; a tervezés és az implementációs gyakorlat fókuszai (oktatásszervezés, oktatásirányítás, tanítási-tanulási folyamat, partnerségek).

A program házigazdái:

  • Sió László, DPMK, stratégiai elemző;
  • Bajzáth Angéla, DPMK, digitális pedagógiai szakértő

2.    A digitális kor lehetőségei a méltányos oktatásban 2.

A program házigazdája:

  • Kapcsáné Németi Júlia, DPMK, senior digitális fejlesztő

Program:

  • Fekete, fehér, sovány, kövér. Kit érdekel honnan jöttél? – Tekerd! csoport – Hudák Zsolt, Nyíregyházi SZC Wesselényi Miklós Szakközépiskolája, Szakgimnáziuma és Kollégiuma, középiskolai tanár
  • RITA segít – Alkalmazásfejlesztés hátrányos helyzetűek számára – Dallos Csaba, Digitális Jólét Nonprofit Kft., projektvezető
  • A korai iskolaelhagyást (Early School Leaving) csökkentő tanulói jelzőrendszer az e-Krétában – Szabó András, KRÉTA, üzletfejlesztési igazgató
  • Kérdések és válaszok

3.    Nemzetközi tanulmányutak az intézményi megújulásért

Van-e mit tanulnunk külföldön? Milyen, Angliában és Finnországban gyűjtött iskolai jó gyakorlatok bevezetése segítheti a digitális oktatás-tanulás hatékonyabbá tételét Magyarországon? Ezekre a kérdésekre válaszolnak a szekció keretében azok a kollégák, akik 2018 őszén a DPMK szakmai irányítása mellett megvalósult külföldi tanulmányutakon vettek részt. Céljuk az volt, hogy a két, oktatási innováció szempontjából nagyhatalomnak számító célországban kutassanak fel olyan intézményi szintű és tantermi jó gyakorlatokat, amelyek hazai adaptálása hozzájárulhat a magyar iskolákban folyó oktató-nevelő munka megújításához és hatékonyabbá tételéhez.

A program házigazdája:

  • Frész Attila, DPMK, digitális fejlesztő

Program:

  • Összefoglaló a pedagógusok nemzetközi útjának tapasztalatairól – Frész Attila, DPMK, digitális fejlesztő,
  • Angliai inspirációk – Pintér Zsolt, Közgazdasági Politechnikum Alternatív Gimnázium, igazgatóhelyettes
  • Mit hoztunk a finnektől? – Regele György, ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium, informatika vezetőtanár

4.    Mi látszik az észt digitális tükörben?

A szekció keretében Mart Laanpere PhD, a Tallini Egyetem Oktatástechnológiai Kutatási Központjának vezető kutatója és számos nemzeti és európai uniós fejlesztési projekt szakértője plenáris előadásához kapcsolódóan tart két rövid előadást: egyfelől az Észtországban használt iskolai önértékelőeszköz tapasztalatairól, másfelől arról, hogy a digitális pedagógia miben különbözik a hagyományos tanítási módszerektől, milyen szakmai-társadalmi viták kísérték a digitális átállást folyamatát Észtországban. Az előadásokat követően a résztvevők kérdéseket tehetnek fel az elhangzottakkal kapcsolatban, az ezek mentén kialakuló beszélgetést Loboda Zoltán moderálja. Az angol nyelven folyó workshopra tolmácsolást nem biztosítunk.

A program házigazdája:

  • Loboda Zoltán, DPMK, vezető szakpolitikai elemző

Program:

  • Mart Laanpere PhD, Tallinni Egyetem Oktatástechnológiai Kutatási Központ, vezető kutató bevezető előadásai:
    • A digitális tükör: az észt iskolák digitális érettségét mérő eszköz
    • Új paradigma a digitális pedagógia?
  • A téma megvitatása. Kérdések és válaszok irányított beszélgetés mentén.

5.    Digitális lehetőségek igazgatói szemmel – Microsoft Innovatív Iskola Program (Kerekasztal-beszélgetés)

A Microsoft Innovatív Igazgatók program egy vezetőknek szóló képzéssorozat, amelyen minden újonnan csatlakozó intézményvezető támogatást kap 21. századi iskolai projektek megvalósítására. A képzéseket olyan iskolaigazgatók tartják, akik saját tapasztalataikkal, történeteikkel is támogatják az általuk mentorált iskolákat és azok vezetőit abban, hogy a jövőbe vezető úton megtalálják a számukra leginkább releváns megoldásokat. A beszélgetés résztvevőitől azt szeretnénk megtudni, hogy milyen lépésekkel indultak el a változás irányába, hogyan készültek fel erre, hogyan élik meg az iskoláikban zajló változási folyamatokat, mit tanultak és tanulnak ebből, merre tartanak, milyen dilemmákkal találkoznak, illetve hogyan motiválják a tantestületüket az ismeretlen irányába történő elmozdulásban.

A program házigazdája:

  • Orosz Sára, Microsoft Innovatív Iskola Program, programvezető

A beszélgetést vezeti:

  • Horváth Ádám, DPMK, divízióvezető

A kerekasztal vendégei:

  • Bandiné Liszt Amália, Csolnoki Német Nemzetiségi Általános Iskola, igazgató
  • Gyöngyösiné Földesi Klára, Homoktövis Általános Iskola, igazgató
  • Korompay Bálint, Veres Pálné Gimnázium, igazgató
  • Tószegi Attila, Herman Ottó Általános Iskola és Tudásközpont, igazgató

2019. június 8. (szombat)

9:30–11:00      Szekciófoglalkozások III.

1.    Az iskola helye a digitális jelenben

A szekció keretében innovatív intézmények tapasztalatairól hallhatunk: hol tartanak és milyen utat jártak be az iskola 21. századi környezetének kialakításában, a pályázati támogatások milyen folyamatokat indítottak el az iskola pedagógiai kultúrájában, hogyan változott vagy változik a tanítás, tanulás folyamata, eszközrendszere a lehetőségek birtokában és a technológiai innováció az osztályteremben inspirálta-e a gyakorlatban is a pedagógiai innovációt.

Felkért előadóinktól arra is válaszokat remélünk, hogy az iskolák milyen versenyképes jövőképet alkothatnak, milyen fejlesztési elképzelések, támogató szolgáltatások segítik a szakembereket, az intézményeket. A szekcióra várjuk az EFOP-3.2.3, illetve a VEKOP-7.3.3. „Digitális környezet a köznevelésben” pályázati programban részt vevő intézmények képviselőit, valamint azokat a szakembereket, akik ötleteket, motivációt szeretnének gyűjteni az iskolák digitális átmenetéhez.

A program házigazdája:

  • Kapcsáné Németi Júlia, DPMK, senior digitális fejlesztő

Program:

  • A DPMK szerepe digitális átmenet támogatásában – Wolfné Dr. Borsi Julianna, DPMK, EFOP-3.2.15 projektvezető
  • Hagyomány és korszerűség a törökbálinti Zimándy-iskolában – Izsák Dávid Pál, Zimándy Ignác Általános Iskola, digitális munkaközösség vezető, matematika-fizika-német szakos tanár, innovatív mestertanár
  • Thököly, a digitális iskola – Erdei Gyula, Thököly Imre Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, igazgató
  • „Digitális átállás” – tények és tévhitek – Kollár Judit, Monori Tankerületi Központ, projektmenedzser és szakmai vezető
  • Szülő–diák–tanár a digitális iskolában
  • Tematikus alkalmak az online térben – Milánkovics Ibolya, OH, alprojekt szakmai vezető; Fási Andrea, OH, szakmai vezető

2.    Magyarország Digitális Gyermekvédelmi Stratégiájának kutatásai

Magyarország Digitális Gyermekvédelmi Stratégiájának (DGYS) kidolgozásakor kutatásokra is sor került. Az internethasználat időbeli vonatkozásairól, valamint a tartalomfogyasztás mintázatairól adatot gyűjtő vizsgálatok mellett lefolytatott kvalitatív, mélyinterjús vizsgálat során 10 páros interjú készült tinédzsert nevelő családok otthonában a gyermekek internetezési szokásainak jobb megértése céljából, a szülői háttér feltárásával. A kutatást kiegészítette több, szülői körben felvett fókuszcsoportos beszélgetés is. A DGYS keretében lezajlott másik vizsgálat egy nagymintás kérdőíves kutatás volt, amely a 21. századi pedagógus kompetenciák és a kockázattudatos internethasználat kontextusában vizsgálta az iskolai médiaoktatás pozícióját, jellemzőit. A szekcióban a nagymintás kutatás fontosabb eredményeiből adódó következtetéseket mutatjuk be a kutatók részvételével.

A program házigazdája:

  • dr. Gaskóné Nagy Erika, DGYS, divízióvezető

Program:

  • Internethasználat közelről – egy kvalitatív kutatás tapasztalatai – Jakab György, Eszterházy Károly Egyetem (EKE) Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, tudományos munkatárs
  • századi pedagógus kompetenciák, kockázattudatos internethasználat és a médiaoktatás – egy nagymintás kutatás tapasztalatai – Lannert Judit, T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Zrt., alapító kutató
  • Digitális káprázatok – tanórák, másképpen – Timár Borbála, Digitális Jólét Nonprofit Kft., pedagógiai szakértő

3.    Olvasónak maradni a digitális korban

Hogyan tud a technológiai fejlődés hozzájárulni ahhoz, hogy a gyermekek a Neumann-galaxisból visszataláljanak a Gutenberg-galaxisba? Milyen előnyei és lehetőségei vannak a digitális megoldásoknak? Az érdeklődők megismerhetik az Olvasó Nemzet Programot, majd meghívott vendégeinkkel beszélgetünk arról, milyen katalizátorok beépítésével lehet motiválni az olvasókat, valamint összekapcsolni a szakpolitika, a könyvszakma és az oktatás céljait és szereplőit. Ezt követően a szekció résztvevői arról láthatnak bemutatókat, hogyan lehet újraértelmezni a könyvtárak szerepét, és felkelteni a gyermekek érdeklődését az ismeretszerzés új lehetőségeivel kapcsolatban.

A program házigazdája:

  • Farkas Andrea, DPMK, senior digitális fejlesztő

Program:

  • Az Olvasó Nemzet Program bemutatása – Farkas Andrea
  • Kerekasztal-beszélgetés az olvasást ösztönző együttműködési rendszerről.

A beszélgetést vezeti:

    • Farkas Andrea

A kerekasztal vendégei:

    • Sárközy Bence, Libri Kiadói Csoport, kiadási igazgató
    • Szabó András, KRÉTA, üzletfejlesztési igazgató
    • Németh Szilvia, Alternatív Közgazdasági Gimnázium, könyvtárostanár
    • Horváth Dorka, BOOKR Kids, alapító ügyvezető
  • Hét érv, hogy miért kezdj közös projektbe az iskola könyvtárostanárával – Németh Szilvia, Alternatív Közgazdasági Gimnázium, könyvtárostanár
  • Iskolai könyvtár – szövegértés – eredményesség – Iványiné Nagy Kinga, Boldog Brenner János Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, könyvtárostanár

4.    Hol vagyok ÉN a digitális oktatásban? A pedagógus szerepe a digitális átmenetben. Továbbképzés, szaktanácsadás és egyéb személyre szabott szolgáltatások a köznevelésben

A digitális eszközök használata az oktatásban nem a jövő, hanem már a jelen sürgető elvárása. Milyen személyes támogatást kaphat ehhez egy pedagógus? Kitől kérhet segítséget? Hová fordulhat? Milyen szolgáltatások állnak a rendelkezésére? Mi várható a közeljövőben? A szekcióban bemutatjuk a jelenlegi fejlesztési eredményeket, valamint a rendelkezésre álló szolgáltatásokat is.

A program házigazdái:

  • Nagy Regina, DPMK, senior digitális fejlesztő;
  • Lisztmaier Zsuzsanna, DPMK, digitális fejlesztő

Program:

  • Hol vagyok ÉN a digitális oktatásban? Egyénre szabható szolgáltatások pedagógusok számára, a digitális átmenetben – Nagy Regina, DPMK, senior digitális fejlesztő
  • Kerekasztal-beszélgetés.

A beszélgetést vezeti:

    • Nagy Regina

A kerekasztal vendégei:

    • Lengyelné dr. Molnár Tünde, Eszterházy Károly Egyetem, egyetemi docens
    • Botárné Barcza Éva, OH Szakmai Szolgáltatások Osztálya, osztályvezető
    • Dr. Magyar Andrea, Hódmezővásárhelyi Liszt Ferenc Ének-zenei Általános Iskola, EFOP-3.2.3-17 projektmegvalósító
    • Galambos Zsuzsanna, Székesfehérvári POK, főosztályvezető

5.    Monitoringrendszer az intézményfejlesztés szolgálatában

Magyarország Digitális Oktatási Stratégiája a köznevelésen túlmenően a szakképzés, felsőoktatás és felnőttképzés területén is megfogalmazza azokat az innovatív célokat és a célok eléréséhez szükséges tennivalókat, melyek stratégiai irányt mutatnak a digitális pedagógiai fejlesztések számára. A digitális pedagógia hazai fejlesztése szempontjából kulcskérdés a megvalósítás előrehaladásának nyomon követése, információk biztosítása a döntéshozók számára a szükséges beavatkozások tervezéséhez és hatásainak ellenőrzéséhez. A szekció keretében beszámolunk a DOS monitoring rendszerének kialakításáról és működéséről, valamint tájékoztatjuk a tanügyigazgatási döntéshozókat és az érdeklődő szakembereket a felhasználás lehetőségeiről.

A program házigazdája:

  • Salomvári György, DPMK, senior rendszertervezési szakértő

Program:

  • A Digitális Oktatási Stratégia köznevelési pillérének monitoringrendszere: hogyan mérhető a stratégiai célok megvalósítása, hol tartunk nemzetközi összevetésben? – Ludányi Arnold, Csendes Györgyi, Nagy Péter, Colosseum Budapest Kft.

6.    Pedagóguskompetenciák a digitális világban

A pedagógusok módszertani kultúrája, motivációja és a digitális pedagógiai módszerek használata hogyan tud megfelelni a digitális oktatás követelményeinek? Milyen tartalmai vannak a tanítás-tanulás pedagógiai módszertanának? A pedagógusképzés rendszere hogyan képes biztosítani minden pedagógus számára a szükséges digitális pedagógiai módszertani ismereteket? Hogyan lehet meghatározni a leendő pedagógusok digitális kompetenciáinak kötelezően elvárt alapszintjét a képzésből való kilépés feltételeként? Milyen módon segítheti elő a digitalizáció a méltányosság megteremtését? Túlterheltség, szülők bevonása, a pedagógusok kompetenciája és attitűdje, elköteleződés, a kompetenciafejlesztés lehetőségei az alap- és a továbbképzésben – ilyen és ehhez hasonló témákat járunk körbe a szekcióban.

A program házigazdája:

  • Bajzáth Angéla, DPMK, digitális pedagógiai szakértő

Program:

  • Milyen digitális kompetenciákra van szükségük a pedagógusoknak a tanulás támogatásához? – Bajzáth Angéla, DPMK, digitális pedagógiai szakértő
  • A pedagógusképzési rendszer felkészültsége a digitális elvárásokra – Rapos Nóra, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Neveléstudományi Intézet, habil. egyetemi docens
  • A pedagógusok körében végzett digitáliskompetencia-referenciakeret bevezetésének, ex ante vizsgálatának és az attitűdkutatás kompetenciafejlesztéssel kapcsolatos eredményeinek értékelése – Setényi János, Expanzió Humán Tanácsadó Kft., oktatáskutató
  • Digitális kompetenciák a pedagógusminősítésben – Marosi Katalin, OH Pedagógusminősítési Osztály, osztályvezető
  • Digitális kompetencia mint tanfelügyeleti szempont – Gerendás János, OH Tanfelügyeleti Osztály, osztályvezető
  • Reflexió, beszélgetés az elhangzottakról.

11:00–11:15    Szünet

11:15–13:30    DIGITÁLIS TÉMAHÉT 2019 DÍJÁTADÓ

A digitális kor oktatást érintő kihívásaira való reflektálás igénye hívta életre néhány éve a Digitális Témahetet, amelynek legfontosabb célja a digitális pedagógia módszertanának népszerűsítése és elterjesztése a köznevelésben. Évről évre egyre több iskola és óvoda csatlakozik a programhoz, amelyen változatos és kreatív projektek megvalósításával fejleszthetik a tanulók kompetenciáit a technológiával támogatott tanulás során.

A DPMK 2019-ben is pályázatot hirdetett a Digitális Témahéten projektet megvalósító pedagógusok, valamint köznevelési intézmények számára. A beérkezett pályaműveket szakmai zsűri értékelte, a legjobb projekteket megvalósító pedagógusok ünnepélyes keretek között vehetik át a díjakat a Témahét támogató partnereinek képviselőitől és szervezőitől.

A program házigazdái:

  • Horváth Ádám, DPMK, divízióvezető;
  • Szabados Tímea, DPMK, digitális fejlesztő

Program:

  • Köszöntő. A Digitális Témahét 2019 pedagógus- és intézményi pályázati díjainak átadása – Dr. Maruzsa Zoltán, EMMI, köznevelésért felelős helyettes államtitkár
  • A támogatói különdíjak átadása.
  • A Digitális Témahéten díjazott pedagógus- és intézményi pályázatok, valamint a határon túli díjazottak rövid projektbemutatói

Minikonferenciák

11:15–13:30      Oktatás az MI-érában – a DPMK és a Mesterséges Intelligencia Koalíció programja

A mesterséges intelligencia a 21. század egyik legmeghatározóbb jelensége, amely alapjaiban formálja át a jövő munkaerőpiacát, egy-egy vállalat, vagy akár egy állam versenyképességét és újfajta elvárásokat teremt a társadalom, s így az oktatási rendszer számára is. Miközben a sajtó hírei, a tudományos közösségi munkái és az üzleti trendek alapján egybehangzóan állíthatjuk, hogy az MI-éra küszöbén állunk, keveset tudunk az intelligens rendszerek működéséről, ahogy a fogalom pontos jelentéséről is. A szekció részeként a 2018 októberében megalakult Mesterséges Intelligencia Koalíció (MIK) előadói bemutatják megvalósításra kerülő projektjeiket. Vendégeink többek között választ kaphatnak azokra a kérdésekre, hogy miként állíthatók az intelligens rendszerek a hatékony oktatás és intézményi működés szolgálatába, valamint, hogyan biztosítható a jelen és jövő generációinak munkaerőpiaci versenyképessége.

A program házigazdája:

  • Szilágyi Ádám, DPMK, adatelemzési szakértő

Program:

  • Oktatás az MI-érában – Szilágyi Ádám, DPMK, adatelemzési szakértő
  • Mesterséges intelligencia: tévhitek, valóság és gyakorlati alkalmazás – Werschitz Ottó, Neuron Solutions Kft., üzletfejlesztési vezető
  • Elveszik a robotok a munkánkat? – Pintér Róbert PhD, eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft., kutatásvezető
  • MI Akadémia – egyenlő esélyek a mesterséges intelligencia világában – Horváth Zoltán, ELTE Informatikai Kar, dékán
  • MI tömegoktatás a munkaerőpiaci igények figyelembevételével – Mattyasovszky-Philipp Dóra, Doktoranduszok Országos Szövetsége, elnöki megbízott; IBM, munkatárs
  • Regionális Mesterséges Intelligencia Innovációs (MI) hubok létrehozása – Racskó Péter MBA, Racionet Zrt., oktatási üzletágvezető; IVSZ Munkaerőpiaci és Oktatási Munkacsoport, munkacsoportvezető
  • Intelligens tanulási környezet – Szani Ferenc, Infotér Egyesület, oktatási munkacsoport vezető; KIFÜ, vezető szakértő
  • Hogyan használd az „okos” eszközöket? Kisokos iskolásoknak – Kerékfy Pál, Wekerle Sándor Üzleti Főiskola, oktató

11:15–12:30      Magyarország Digitális Gyermekvédelmi Stratégiájának mentorprogramjai

Magyarország Digitális Gyermekvédelmi Stratégiája (DGYS) keretében kidolgozásra került egy kortárs médiasegítő (mentor) képzési rendszer, amely arra a jelenségre kíván válaszolni, hogy a gyerekek intenzív internethasználata egyre kisebb korban válik általánossá, és az ebből fakadó kockázatok, problémák kezelésére a gyermekvédelem eddigi eszköztára kevésnek bizonyulhat. A programban az internethasználat előnyeit és az annak során felmerülő kockázatokat a leginkább érintettek számára a velük hasonló korú társaik mutatják be, akik benne élnek az új online környezetben, követik a trendeket, értesülnek az újdonságokról. Ismerik azokat a jelenségeket, azt a közös nyelvet, amely a fiatalok internethasználatában meghatározó. A kortárs médiasegítő programról a DOKK-on kerekasztal beszélgetést szervezünk, ahol annak kidolgozóival találkozhat az érdeklődő közönség.

A program házigazdája:

  • dr. Gaskóné Nagy Erika, DGYS, divízióvezető

Program:

  • Digitális káprázatok – ők tényleg jobban tudják?! Kerekasztal-beszélgetés a kortárs mentor képzésről

A beszélgetést vezeti:

    • Hartai László, DGYS, szakértő

A kerekasztal vendégei:

    • Dr. Nagy Krisztina, Televele Médiapedagógiai Műhely Egyesület, elnök
    • Tímár János, médiajogász
    • A programban részt vevő tanárok és diákok

13:30–14:30    Ebédszünet

14:30–16:00    A konferencia zárása

Horváth Ádám, DPMK, divízióvezető

Kiállítás, bemutatók, workshopok

A konferenciával párhuzamosan a digitális oktatásban érintett kiállítók termékeivel, szolgáltatásaival ismerkedhetnek meg a látogatók. Megtekinthetnek „okosiskolát” és „okostantermeket”, kipróbálhatnak számos oktatástechnológiai eszközt és szolgáltatást, valamint olyan megoldásokat, amelyek élményszerűvé teszik a tanulás-tanítás folyamatát, és megtudhatják, hogyan lehet „szabadulószobává” változtatni egy tantermet. A kiállításon helyet kapnak a közgyűjtemények is, melyek bemutatják a köznevelésben alkalmazható innovatív digitális tartalomszolgáltatási megoldásaikat.

A Magyar Nemzeti Filmalap Filmarchívumának mozijában digitálisan felújított alkotásokat láthatnak.

A tekerd! csoport diákjai bemutatják LEGO kockákból alkotott óriási méretű installációikat, a Marvel hősöktől kezdve a híres magyarokon át egészen a világűrig. Az alkotási folyamatba a konferencia résztvevői is aktívan becsatlakozhatnak.

A SMART Technologies szakértő munkatársai műhelymunka keretében osztják meg a résztvevőkkel az oktatási intézmények digitális átmenetének támogatásával kapcsolatosan szerzett tapasztalataikat.

Péntek (június 7.)

11:15–11:45      Magyar Digitális Oktatási Egyesület: Digitális tanítási gyakorlat – mentorált online tudás- és gyakorlatmegosztó tanuló-hálózat

11:45–12:15      Horváth Dorottya: Élményalapú szövegszerkesztés BookR Suli interaktív mesekönyveivel

12:15–12:45      Turcsányi-Szabó Márta: ELTE IK T@T Labor

13:15–14:45      Peter Claxton: SMART Workshop

15:00–15:30      Nógrádi László: (M)ilyen legyen egy korszerű, jól használható 21. századi tananyag?

15:30–16:00      Magyar Telekom: Legyél Te is! Most generációs program

Szombat (június 8.)

09:30–10:00      Novák Károly: Tantermi együttműködés O365 környezetben

10:00–11:00      Fülöp Hajnalka: Digitális szülőnek lenni – helyzetek és megoldások