Célcsoport
KözépiskolaRövid leírás
Az Abacusan – ArTeC Robotist csomag az Abacusan Stúdió akkreditált, kiváló tehetségpont szakemberei által összeállított, nemzetközi jógyakorlatok adaptálására és integrálására épülő, hazai pilot programok során fejlesztett és kipróbált digitális pedagógiai eszközcsomag.
A csomag egy japán fejlesztésű, konstrukciós és programozható robotépítő készlet felhasználásával, a NAT és a kerettantervek általános és az egyes műveltségterületek, tantárgyak fejlesztési céljainak figyelembe vételével kínál az életkori sajátosságoknak megfelelő, tapasztalat- és élményalapú, elsősorban a tanulói tevékenységre – kísérletezésre, tapasztalatgyűjtésre, mérésekre – építő tanulási egységeket.
Az Abacusan – ArTeC Robotist csomag használata során a gyermekek egyszerű robotikai feladatok megoldása során ismerkedhetnek meg a mérés, kalibrálás fogalmával, a fény, a hang viselkedésével, a mozgás alapvető jellemzőivel.
A robotok használata izgalmassá és kézzelfoghatóvá teszi a tapasztalatokat, működésük azonnali visszacsatolást ad a megfigyelések, mérések helyességéről. Fejlődik a tanulók logikus gondolkodása, természetessé válik számukra a tervezés-megvalósítás-tesztelés folyamata, a kísérlet megismételhetőségének fontossága. Tapasztalatot szereznek a környezeti tényezők befolyásoló hatásáról, foglalkoznak ezek kiküszöbölésének módjaival.
Részletes ismertető
A fizika kerettanterv valamennyi témakör esetében a nevelési fejlesztési célok között kiemeli a mindenki számára fontos témákat, gyakorlati tapasztalatokat, praktikus, hasznos ismereteket.
Célként jelöli meg a probléma-központúságot, a gyakorlatiasságot és a motiváció folyamatos fenntartását annak érdekében, hogy a tanulók logikusan gondolkodó, a világ belső összefüggéseit megértő felnőttekké váljanak.
Ennek érdekében minden témakörben fontos témákkal, gyakorlati tapasztalatokkal, praktikus, hasznos ismereteket tartalmaz a tananyag feldolgozása. Ezt a megközelítést segítik a változatos célú, ugyanakkor az adott témakörhöz kapcsolódó robotok.
Az alábbi robotika feladatok jól összekapcsolhatók a hagyományos vagy okoseszközös mérésekkel, a mérések értékelését segítő szoftverekkel, illetve oktató programok, interneten elérhető filmek, animációk használatával.
A tanterv kiemeli, hogy a fizika tantárgy keretében eszközként használandó a matematika. A tanterv alkalmazása során az életkornak megfelelően megjelennek az adatgyűjtés, tapasztalat, értelmezés, megértés folyamatait segítő matematikai modellek, eszközök, például matematikai műveletek, függvények, táblázatok, egyenletek, grafikonok, vektorok. Ehhez a fejlesztési célhoz nyújtanak támogatást a méréseket a robot skálájával összekapcsoló feladatok (hangerő, fényerősség, hangerősség, sebesség, stb). A tapasztalatok, saját mérések alapján elkészített skálák, felállított matematikai összefüggések ehhez nyújtanak támogatást. A kerettanterv fejlesztési célként tűzi ki, hogy a tanulók tapasztalatot szerezzenek arról, hogy mindennapjaink világa megérthető, mennyiségileg megközelíthető, sajátos összefüggésekkel leírható.
Az Abacusan – ArTeC Robotist pedagógiai eszközcsomag használatával az alább felsorolt témakörök esetében az éppen tanult témakörhöz kapcsolódó robotika feladat megoldásán keresztül szereznek a tanulók tapasztalatot. A feladat megoldása során a tanulók megismerik a tervszerű megfigyelés, mérés és kísérletezés, az eredmények ábrázolásának és elemzésének módszereit és fontosságát.
Az alább felsorolt témák mellett az érzékelők használatakor kísérletezéssel megismerkednek a kalibrálás és mintavételezés folyamatával, találkoznak a mérési hiba lehetőségével, és tapasztalatot szereznek a mérési hibahatár meghatározásában, a megfelelő mérési értékhatár beállításában. A robotok felépítése során tapasztalatot gyűjtenek a fogaskerekekről, fogaslécekről, az erőkarokról, súlypontról stb.
Az eszközcsomag használatával a tanulók matematikai kompetenciái is fejleszthetők. A mérések, megfigyelések eredményei matematikai formulák útján kerülnek be a robotok programjába, így a feladatok megoldása segíti összekapcsolni a tapasztalatokat a matematika fogalomrendszerével, elmélyíti a matematikai jelrendszer használatát.
A tanulási folyamat játékos formában zajlik, a tanulók megélik az alkotás és a siker élményét is. A robotok működését megfigyelve azonnali visszacsatolást kapnak munkájukról.
A csomag a következő témakörök tanításához biztosít tanulási egységeket:
A testek, folyamatok mérhető tulajdonságai | A robot kalibrálási felületének használatával mérések végzése, a természeti jelenségek mérésének bizonytalansága, függése a környezeti tényezőktől, mérési hiba tapasztalati megismerése. |
A közlekedés kinematikai problémái |
Grafikonok készítése, elemzése. Számítások elvégzése az egyenes vonalú egyenletes mozgás esetében. Robotjármű mozgásának beállítása, sebesség, irány meghatározása. Adott idő alatt megtett úttal kapcsolatos mérések. Út–idő grafikon készítése. Mobil applikáció használata a mérés lefolytatásához. A valós sebesség és a robot relatív sebesség beállítási adatai közötti összefüggés leolvasása, az átszámítási összefüggés megállapítása a mérési eredmények és a készített grafikon alapján. Adott valós sebességgel haladó robot készítése. Járművek sebessége, gyorsítása, fékezése. A biztonságos (és kényelmes) közlekedés eszközei, például: tempomat, távolságtartó radar, tolató radar. Távolságtartó-, tolatóradaros robot készítése. Az egyenletes körmozgást leíró kinematikai jellemzők (pályasugár, kerületi sebesség, fordulatszám, keringési idő, szögsebesség, centripetális gyorsulás). A jármű kanyarodása. Különböző módon előidézett (irány, sebesség változtatásával) kanyarodások megfigyelése két motorral felszerelt robot esetében. Fordulatszám mérő készítése. Elfordulás mérése/kezelése a térbeli derékszögű koordinátarendszert alkalmazó accelerométer, illetve a szögelfordulást mérő gyroszkóp használatával. Szögsebességgel kapcsolatos számítások. Sebességérzékeny távirányítós autó készítése. |
A közlekedés dinamikai problémái |
A súrlódás szerepe a közlekedésben, például: megcsúszásgátló (ABS), kipörgésgátló, fékerő-szabályozó, tapadás (a gumi vastagsága, felülete). A súrlódás szerepének megértése a gépjármű mozgása, irányítása szempontjából. A kanyarodás dinamikai leírása. A kanyarodás fizikai alapjaiból eredő következtetések levonása a vezetéstechnikára nézve. Különböző tapadású abronccsal felszerelt robotok építése, dinamikájuk megfigyelése (lejtő, kanyarodás, irányíthatóság). Differenciálművel felszerelt robot építése. |
Egyszerű gépek a mindennapokban |
Az egyszerű gépek főbb típusai:
Számos példa felismerése a hétköznapokból az egyszerű gépek használatára (háztartási gépek, építkezés a történelem folyamán, sport stb.). Ipari robotok modelljeinek építése. |
A hang és a hangszerek világa |
Az emberi hangérzékelés fizikai alapjai. Hangerősség mérése a robot hangérzékelőjével, hangerővel vezérelt robot készítése. Tényleges hangerősség mérése és a mért érték összevetése a robot relatív skálájával. Az összefüggést ábrázoló grafikon, skála készítése, számítási összefüggés meghatározása. Adott tényleges hangerőre meghatározott módon reagáló robot készítése a megállapított összefüggések használatával. A hangmagasság és frekvencia összekapcsolása kísérleti tapasztalat alapján. Frekvencia mérések, a mérés és a robot programozási felülete által alkalmazott értékek közötti összefüggés megállapítása. Dallam lejátszó robot, robotzongora készítése. Transzponálás. Ultrahang a természetben és gyógyászatban. Vakok tájékozódását segítő készülék készítése. Felület ultrahangos feltérképezésére és hangmagassággal visszaadására alkalmas robot készítése. |
Az elektromos áram |
Az elektromos áram létrejöttének megismerése, egyszerű áramkörök összeállítása. Hagyományos izzólámpa és azonos fényerejű, fehér LED-eket tartalmazó lámpa elektromos teljesítményének mérése és összehasonlítása. LED-ek használatára épülő robot készítése. A robot LED-jei fényerejének mérése. |
Elemek, telepek |
Elemek és telepek működése, fizikai leírása egyszerűsített modell alapján. Tölthető ceruzaelemek adatai: feszültség, milliamperóra (mAh), wattóra (Wh). Az elemek, telepek, újratölthető akkumulátorok alapvető fizikai tulajdonságainak, paramétereinek megismerése, mérése. |
A fény természete |
Az elektromágneses spektrum egyes tartományainak használata a gyakorlatban: Az elektromágneses hullám fogalma, tartományai:
A sugárzás energiája, kölcsönhatása az anyaggal: elnyelődés, visszaverődés. Beeső és visszavert fény mérése, fényvisszaverődés különböző felületeken. Automata szállítókocsi, fénykövető, nyomkövető robot készítése. Környezeti tényezők befolyásoló hatása a fénymérésben. A mintavételezés fogalmának megértése. A mintavételezés sűrűségének befolyásoló szerepe a mérésben és a vezérlésben. Az érzékszervekkel észlelhető és nem észlelhető elektromágneses sugárzás megkülönböztetése. Infravörös fény. Távirányító működése, infravevő mérési adatai. Távirányítóval működtetett robot készítése. |
Hogyan látunk, hogyan javítjuk a látásunk? |
A fénytörés és visszaverődés törvényei. Színes világ: vörös, zöld és kék alapszínek, kevert színek. A fény felbontása, a tiszta spektrumszínek. A színek értelmezése, a színkeverés szabályainak megértése, megvalósulásának felismerése a gyakorlatban. Színérzékelővel működő robot építése. Fényszóródás durva és sima felületen. Fényszóródás és fényvisszaverődés megfigyelése különböző simaságú felületek határán. |
A Naprendszer fizikai viszonyai | Projektmunka – a Naprendszer modellezése |
Az űrkutatás hatása mindennapjainkra |
Emberi objektumok az űrben: hordozórakéták, szállító eszközök. A Nemzetközi Űrállomás. A fizika tudományának hatása az űrkutatás kapcsán az ipari-technikai civilizációra, a legfontosabb technikai alkalmazások, új anyagok. Az űrkutatás irányai, hasznosítása, társadalmi szerepe. A magyar űrkutatás eredményeinek, űrhajósainknak, a magyarok által fejlesztett, űrbe juttatott eszközöknek a megismerése. |
Az alkalmazott konstrukciós és robotika készlet
Az alkalmazott Abacusan – ArTeC Robotist készlet grafikusan programozható, számos motorral, érzékelővel, LED-del, hangjelzővel felszerelhető robotjával , gyorsan építhető, színes építőkészletével, fogaskerekeivel, különböző átmérőjű kerekeivel kiválóan alkalmas a fizika tanításába iktatott, azt támogató robotika feladatok megoldásához.
A kísérleti robotok megépítését – 20 különböző színű, 7 különböző csatlakozási lehetőségű – építőkockák, nagy méretű építőpanelek, fogaskerekek, fogaslécek, forgótengelyek, kerekek, csúszdák segítik. A készletet 7 féle (nyomás-, hang-, fény-, hőmérséklet -, infravörös-, ultrahangos távolságmérő, infravevő) érzékelővel ajánljuk. A felsorolt érzékelők használatával a robotok nyomógomb benyomására, hang-, fényerő -, hőmérséklet változásának hatására, tárgyhoz közeledve vagy sötét-világos felületet megkülönböztetve vezérelhetők.
A készlethez 4 különböző színű LED és hangjelző tartozik.
Különösen vonzó lehet a készlet azoknak a gyermekeknek, akik szeretnek a Minecrafttal játszani, mivel a sok színes kockából kirajzolódó felület a Minecraft-hoz hasonló látványt nyújt. Amennyiben az iskola oktatási célra használja a Minecraft-ot, a két féle digitális pedagógiai eszköz jól összekapcsolható a tanítási folyamat során.
A készlet gyártója az ArTeC Co. Ltd, amely Japán több mint 50 éves múltra visszatekintő, legnagyobb taneszközgyártó és -forgalmazó cége. Termékeik a világ 65 országának oktatási piacain lelhetők fel. Az ArTeC Robotist robotika oktató készlet igen elterjedt Ázsia fejlett és feltörekvő informatikai oktatást nyújtó országaiban: Japánban, Taiwanon, Szingapúrban, Dél-Koreában, valamint Ausztráliában, de Európában sem ismeretlenek: Magyarországon kívül Nagy-Britanniában, Spanyolországban, Szlovákiában is egyre szélesebb körben használják. A Sony 2017-ben piacra dobott, dizájn díjas KOOV nevű oktatórobotját az ArTeC céggel együttműködésben, a Robotist készlet elemeit és építőkészletét felhasználva alkotta meg.
A robotok programozása
A készlet programozására felső tagozaton egy Scratch alapú programozási környezet áll rendelkezésre. A programozási környezet ingyenesen letölthető, és a folyamatos frissítés is megoldott.
A grafikus felület ikonjai, blokkjai önmagukért beszélnek – így, bár a programfelület jelenleg csak angol nyelven érhető el, a gyermekek számára nem okoz problémát a nyelvi közeg.
A Scratch alapú, grafikus programozási felületen a fő szerep az algoritmikus gondolkodásé: a felület különböző színekkel és formákkal jelelölt, különböző funkciójú elemeivel az algoritmust építik föl a gyermekek. Ennek a programozási környezetnek az elsajátítása és használata is nagyon egyszerű, a pedagógus részéről alapvető számítógép használati ismereteken felül előképzettséget nem igényel. A programozási felület használatára sajátélmény alapú továbbképzés keretében készítjük fel a pedagógusokat.
Pedagógiai-módszertani elemek
Az Abacusan – ArTeC Robotist pedagógiai eszközcsomag támogatja az aktív tanulást, a csoportmunkát, a projektmódszer alkalmazását. A tanulók 2-3 fős csoportokban, robotok használata, programozása útján dolgozzák fel a fent felsorolt témaköröket. Munkájukat feladatlapok segítik, amelyek egyúttal a jegyzőkönyvezésben is irányt mutatnak.
A program valamennyi témakörhöz a differenciálást, tehetséggondozást, az érdeklődő tanulók műszaki-informatikai pályaorientációját segítő elágazásokat, gazdagító feladatokat is tartalmaz.
Az Abacusan – ArTeC Robotist pedagógiai eszközcsomag a következő támogatást nyújtja a tanórai kísérletezéshez:
- Megvalósítandó robotika feladat, amelynek megoldásához az adott témakörrel kapcsolatos megfigyelések, mérések szükségesek
- Megépítendő robot javaslata, összerakási útmutató. Ettől természetesen el lehet térni, a robot megjelenésében a tanulók egyedi ötleteit be lehet vonni – az élményszerűség erősítése érdekében.
- Feladatlap, amely a robottal és hagyományos eszközökkel történő megfigyelési, mérési feladatokat, rövid elméleti magyarázatokat, ábrákat, digitális tudásbázisokra mutató hivatkozásokat tartalmaz.
- A feladatlap egyben jegyzőkönyv is, amely így a megfigyelések lejegyzésében irányt mutat a tanulóknak.
- A differenciálást, tehetséggondozást, az önálló ismeretszerzést támogató ötletek, feladatok, elágazási lehetőségek.
Programozási kártyák, amelyeken a robot megépítéséhez szükséges rajzos segítség (például: hogyan kell a robotra csatlakoztatni a motort, az érzékelőt) és programozási ötletek szerepelnek. Az ötletek fel használásával, összefűzésével a gyermekek könnyen elkészíthetik saját programjukat. (Az alábbi kártyán lévő program szerint pl. a robotra épített szervomotor a fényérzékelő eltakarásakor felemelkedik, majd egy mp után visszatér a kiindulási helyzetbe).
A gyermekek a tervezés és a megvalósítás során is csoportban dolgoznak, ami az együttműködés, munkamegosztás, érvelés és konszenzuskeresés terén fejleszti személyiségüket. A tervezés és a megvalósítás folyamatában ötleteiket, megoldási javaslataikat meg kell vitatniuk, saját elképzeléseik mellett érvelniük kell, majd konszenzusra kell jutniuk a megoldást illetően. Ez érvelési technikájukat fejleszti, ugyanakkor mások szempontjainak mérlegelésére, elfogadására is készteti őket.
A működő robotokról videófelvételeket készítenek, amelyet a csoportok által kitöltött feladatlapokkal, a robotprogramokkal egy online portfóliókezelő felületre (például: padlet.com) feltöltve elkészül a közös munka munkanaplója. Az órai munkának ez a dokumentálása szintén a digitális kompetenciákat erősíti.
Egy-egy projekt időigénye a megépítendő robotok összetettségétől függően 1-2 tanítási óra. Ennek egy része (különösen az építés) történhet szabadidős programként is.
Az első projekt megkezdését megelőzően szükséges egy 6 órából álló bevezető foglalkozás sorozat megtartása. Ennek célja, hogy a gyermekek megismerkedjenek az Abacusan – ArTeC Robotist készlet elemeivel: felfedezzék az építőelemeket, kipróbálják kapcsolódási módjaikat, valamint megismerkedjenek a robot készlettel. A bevezető foglalkozások során célirányosan olyan feladatokat végeznek el, amely a projektek kivitelezéséhez szükséges alapismeretekkel vértezi fel őket.
Infrastrukturális elemek
Az ArTeC Robotist robotika készlet grafikusan programozható, számos motorral, érzékelővel, lámpácskával, hangjelzővel felszerelhető robotjával és gyorsan építhető, színes építőkészletével kiválóan alkalmas a felső tagozatos korosztály kreativitásának, térlátásának, mechanikai ismereteinek fejlesztésére, a tantárgyközi projektek megvalósítására. Kísérletezésre, kutatásra sarkallja a gyermekeket. Eközben megalapozza vagy továbbfejleszti programozási ismereteiket, fejleszti logikus, algoritmikus gondolkodásukat, elmélyíti matematikai ismereteiket.
A készlet alkotóelemei
Studuino programozható tégla
Ez a programozható tégla egy, az elektronikában rendkívül elterjedt, Arduino Uno alaplapot tartalmaz. Átlátszó burkolatának köszönhetően a gyermekek „a dobozon belülre” is látnak, látható a nyomtatott áramkör, az alkatrészek, csatlakozók.
Áramellátás
3 db ceruzaelemmel működik, rendkívül takarékosan. Egy elemkészlet igen hosszú ideig elég.
Kapcsolat a számítógéppel
A számítógépen megírt program szabványos mini USB kábellel tölthető le a robotra.
Perifériák
A téglán 8 input/output, 2 analóg motor, 8 szervomotor port és 4 nyomógomb található.
Egyszerre összesen akár 8 input/output elemet (érzékelőket, nyomógombokat, LED-eket, hangjelzőt) és akár 8 motort képes kezelni.
DC motor |
Szervó motor |
Nyomógomb |
Hangérzékelő |
Hangjelző (Buzzer) |
Lámpácska (LED) |
Infravörös érzéklő |
Fényérzékelő |
Ultrahangos távolságmérő |
Hőmérséklet érzékelő |
Infra-vevő |
Motorok
A DC (analóg) motorok a folyamatos forgómozgás alkalmazását teszik lehetővé. A motor forgásának iránya, sebesség és ideje állítható. Csatlakoztathatók hozzá kerekek, fogaskerekek, vagy bármilyen építőelem.
A szervomotorok esetében 0–180° közötti elfordulás állítható be. A mozgásuk sebessége állítható. Több irányban csatlakoztathatók az építőelemekhez, így sokféle mozgás állítható elő.
További infrastrukturális elemek
Az eszközcsomag pedagógiai céljainak megvalósítása érdekében 2-3 tanulónként 1 db Abacusan – Ar-TeC Robotist készlet, valamint egy PC/laptop biztosítása szükséges. Amennyiben a számítógépeket nem az asztalon helyezik el (például a földön), akkor készletenként egy db USB hosszabbító is szükséges.
A számítógép minimális követelményei szempontjából a Műszaki és Módszertani útmutatóban megjelöltek szerinti minimum követelményeknek megfelelő gépek a robotika oktatás céljára is megfelelnek.
Bár a robotika eszköz igen takarékosan (3 db AA ceruzaelemmel igen hosszú ideig) működik, környezetvédelmi és hosszú távú költségtakarékossági megfontolásból javasoljuk készletenként 3 db + összesen 9 db tartalék újratölthető AA akkumulátor és hozzájuk tartozó töltők beszerzését.
Tanulócsoportonként egy db projektor és tábla/interaktív tábla, valamint egy nyomtató szükséges a hatékony munkához.
A dokumentáláshoz, a tanulói portfóliók elkészítéséhez szükséges 1 digitális fényképezőgép vagy fényképezésre alkalmas tablet.
Szükséges egy minimum 75 × 150 cm területű, világos színű asztalfelület.
Megoldandó az eszközök elzárása olyan módon, hogy a félkész modellek egyben elhelyezhetők legyenek (például: minimum 60 × 75 cm alapterületű, minimum 4 polcos, zárható szekrény)
Fejleszthetőség és támogatás
A beszerzett robotika készletek mind robotikai eszközökkel, mind építő elemekkel bővíthetők a későbbiekben is, elérhető áron. Az ArTeC Co. Ltd. folyamatosan fejleszti mind az eszköz készletet (új érzékelők, kijelző egységek, stb.), mind pedig a programozási környezetet. Az új program verziókat szintén ingyenesen hozzáférhetővé tesszük a programban részt vevő iskolák számára. Az új verziók megjelenéséről tájékoztatjuk a partnerintézményeket, és szükség esetén támogatást nyújtunk a telepítés, használatba vétel során.
Támogató szolgáltatások
Az Abacusan – ArTeC Robotic programot alkalmazó pedagógusok tanfolyamon kezdik meg a felkészülést a csomag alkalmazására.
Az Abacusan Stúdió Nemzeti Tehetség Program támogatásával kialakított gyakorlatorientált, sajátélmény alapú továbbképzésén a robotika alapjaival, a programozási környezettel, a tematika alkalmazása során felmerülő elágazási, differenciálási lehetőségekkel ismerkednek meg a pedagógusok.
A továbbképzés során végig haladunk a csomag részét képező projekteken, így a felkészülés során a résztvevő pedagógusok saját tapasztalatot szereznek a robotok programozásában, egyúttal megtapasztalják a módszertani megközelítést, emellett foglalkozunk az építés és a programozás során tipikusan felbukkanó hibalehetőségekkel, a gyerekek visszatérő problémáival és a tantárgyi koncentráció lehetőségeivel is.
A továbbképzés 30 órás, akkreditációja folyamatban van.
A 30 órából 15 kontakt óra. Ezek elosztása lehet 3 × 5 vagy 5 × 3 óra, a résztvevők számára kényelmesebb módon. A kontaktórák helyszíne Budapest, az Abacusan Stúdió Bemutató és Képző Központja.
A képzés fennmaradó 15 óráját részben e-learninges tananyag feldolgozásával, részben online videokonferencia során (például: Skype) teljesíthetik a pedagógusok.
Partneriskoláink tanárainak munkáját a felkészítő továbbképzést követően folyamatos konzultációkkal, mentorálással segítjük.
Ez a támogatási tevékenység nem szűnik meg a pályázati projekt befejeztével. Célunk egy hosszú távon együttműködő, egymást támogató, ötleteiket, problémáikat és jógyakorlataikat megosztó pedagógus közösség létrehozása. Ennek érdekében online felületet hozunk létre, valamint a pilot időszakban (projekt első fél éve) 2 havonta, a későbbiekben félévente workshopot rendezünk.
Kapcsolódó dokumentumok, források
Nemzetközi alkalmazási tapasztalatok
Az ArTeC Robotist készletek használata ma elsősorban a Távol-Keleten, illetve Délkelet-Ázsiában (Japán, Szingapúr, Dél-Korea, Taiwan) és Ausztráliában elterjedt, ahol az informatikai oktatásra és a felnövekvő generáció digitális felkészítésére igen nagy hangsúlyt fektetnek.
2015 áprilisa óta működik egyre bővülő hálózatával az ArTeC Co . Ltd. által életre hívott Edison Academy – Robot programming school, amelynek ma már több mint 600 iskolai és iskolán kívüli tanítási helye működik Japánban.
A japán oktatási óriás, a Gakken több mint 300 programozó kurzusán szintén az ArTeC eszközöket és tematikát használja. További szervezetek elérhetőségei, amelyek ezekkel a készletekkel dolgoznak:
Hazai alkalmazási tapasztalatok
Az Abacusan Stúdió partneriskoláiban, Magyarországon is egyre több helyen alkalmazzák az ArTeC Robotist készleteket:
- Rákospalotai Meixner Általános Iskola, Budapest
- Zipernowsky Károly Általános Iskola, Budapest
- Kispesti Gábor Áron Általános Iskola, Budapest
- Endre király Általános Iskola, Tiszavárkony
- Gubányi Károly Általános Iskola, Pilis
- Széchenyi István Általános Iskola, Tiszaújváros
- Schéner Mihály Általános Iskola, Medgyesegyháza
- Göőz József Általános Iskola, Aszaló
- Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnázium, Budapest
- Leövey Klára Gimnázium, Budapest
Az érdeklődők további részleteket tudhatnak meg, ha követik ezt a hivatkozást.