Smart 2019 – Celebration of Innovation címmel, április 2-án került sor az IVSZ (Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége) éves konferenciájára. A rendezvényen a hazai innovációban élen járó cégek, startup vállalkozások, tehetségek mellett megszólaltak az oktatás szakértői is, arra keresve választ: milyen esélyekkel kapcsolódhatnak be a jövő generációk a technológia uralta munkaerőpiaci versenybe.
A PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies – Nemzetközi Felnőtt Képesség- és Kompetenciamérési Program) által meghatározott ötfokú skálán, amely a felnőtt lakosság olvasási készségi szintjeit határozza meg, a mesterséges intelligenciák jelenleg valamivel a harmadik szint felett teljesítenek – többek közt ezt is megtudhatták a résztvevők Horváth Ádám, a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ divízióvezetőjének előadásából. Milyen esélyei lehetnek a jövő munkavállalóinak az egyre inkább robotok uralta munkaerőpiacon? Milyen készségeket kell elsajátítaniuk ahhoz, hogy ne legyőzni akarják a mesterséges intelligenciát, hanem azt kiegészítve együttműködni vele?
És mit tehet ebben a helyzetben a pedagógus, ha nap mint nap azzal szembesül, hogy ismereteinek mennyisége ugyan több, mint a diákoké, de tudása relevanciája egyre alacsonyabb? Mi lehet az iskola szerepe a „post-truth”, azaz igazságon vagy valóságon túli világban, amelyben nem az objektív tények ismerete határozza a meg a véleményalkotást, hanem a számítógépes algoritmusok szerint működő internetes keresőmotorok, amelyek hatékonyan építenek arra az emberi késztetésre, hogy mérlegelés helyett érzelmi alapon döntsünk?
Az Smart 2019 konferencia digitális oktatással foglalkozó paneljében Horváth Ádám mellett Setényi János, az Expanzió Humán Tanácsadó Kft. ügyvezetője, valamint Zeitler Ádám, a Milestones Intézet egyik alapítója beszélt az oktatási rendszer előtt álló kihívásokról és lehetőségekről.
Horváth Ádám: A digitális oktatás elviselhetetlen könnyűsége c. előadása itt érhető el.
Fotó: IVSZ