A magyar köznevelésben a kódolás, programozás és a robotika nem önálló tantárgy, mint egyre több más országban, és egyelőre csak szűk órakeret áll ezen terület fejlesztésére, mégis a hazai intézmények növekvő köre nevel olyan diákokat, akik évről évre kiemelkedően teljesítenek a robotikai és programozási világversenyeken, nemzetközi eseményeken. A műszaki, természettudományi és informatikai kompetencia fejlesztésén túl a csapatmunkát, a problémamegoldást és a komplex gondolkodásmódot is értékelő LEGO® robotépítő és -programozó versenyek szerencsére egyre népszerűbbek a magyar iskolások körében is.
Az elmúlt években számos nemzetközi eseményen és versenyen született magyar siker a két legismertebb LEGO® robotépítő és -programozó versenysorozatban, a World Robot Olympiad-on (WRO), valamint a FIRST LEGO League-ben (FLL).
Az egyik legfrissebb eredmény, hogy az Alternatív Közgazdasági Gimnázium SAPpers névre hallgató csapata hozta el a FIRST LEGO League Open Lebanon bajnokság (2019. június 14–16.) első helyezésért járó díját programozás kategóriában, a csapat emellett 4. helyezést ért el robotfutás kategóriában is. A versenyen 46 ország 70 csapata indult.
Az FLL egy idei másik világeseményén, a FIRST LEGO League World Festival (Detroit) robotikai versenyen pedig az újpesti TövisASAP csapat végzett összesített második helyen a világ 108 legjobb csapatával versenyezve.
Az 1998-ban indult First Lego League versenyeken évente közel 70 országból, mintegy 30 000 csapat vesz részt. Magyarország – Ausztriával, Németországgal, Svájccal, Csehországgal, Lengyelországgal és Szlovákiával együtt – a közép-európai régióban versenyez, ahol éves szinten 8–900 csapat méri össze tudását. A 3–10 főből álló csapatok tagjai általános és középiskolás (9–16 év közötti) diákok, akik egy csapatvezető irányítása mellett készülnek fel.
A verseny minden évben egy központi téma köré épül, amelyhez kapcsolódóan a csapatoknak a verseny részeként választaniuk kell egy-egy kutatási feladatot. Fontos kitétel, hogy a csapattagoknak egy konkrét, valós problémára kell – az életkoruknak megfelelő – megoldást adniuk, majd erről egy prezentációban beszámolniuk.
Az FLL idei témája is nagyon izgalmas és korszerű, az űrkutatást helyezi a középpontba (Into Orbit), így a magyarországi versenyek szervezéséhez stratégiai partnerként az Európai Űrügynökség (ESA) magyarországi Üzleti Inkubátorháza is csatlakozott, segítve a csapatok mentorálását, felkészülését és a kutatások elbírálását. A magyar fordulók zsűrijében Farkas Bertalan, az első magyar űrhajós is részt vett.
A kutatási feladat megoldása mellett az FLL versenyek másik meghatározó területe a robotika. Ennek keretében az adott év témájához kapcsolódóan kell a csapatoknak olyan robotot tervezni, építeni és programozni, amely egy akadálypályán, automatikusan és önállóan, előre megadott feladatokat teljesít. A versenynek ebben a részében a zsűri külön értékeli a robotdizájnt, a megépített konstrukció ötletességét, hatékonyságát, valamint a programok forráskódjainak működését. Fontos kiemelni, hogy a szakmai szempontok mellett a bírálók külön feladat alapján értékelik a csapatmunkát is, valamint az FLL által vallott alapértékek (discovery, innovation, impact, inclusion, teamwork, fun) megjelenését. A nemzeti fordulókból végül a legjobbak jutnak tovább a nemzetközi megmérettetésekre.
Az elért eredményekhez gratulálunk a csapattagoknak és mindenkinek, aki részt vett felkészítésükben és támogatásukban!