Egy önkéntes csapat kétéves munkájának eredményeként augusztustól magyarul is elérhető a Khan Academy világhírű online tanulási platform magyar verziója. Indulásképpen alapszintű matematika, valamint programozás, kémia és zenei tananyagok kerültek fel a magyar oldalra, de a tantárgyak körét és a kínálatot folyamatosan bővítik.
Salman Khan bangladesi-indiai-amerikai származású informatikus és matematikus kezdetben unokahúga korrepetálása céljából kezdett el matematikai oktatóvideókat készíteni. Az ötlet olyannyira népszerű lett a családban, majd a tágabb ismeretségi körben, hogy Khan 2009-ben felmondta pénzügyi elemzői munkáját, és megalapította a nonprofit alapon működő Khan Academyt. Célja az, hogy bárki, bárhol a világon kiváló minőségű oktatásban részesülhessen. A kezdeményezés azóta a világ jelenleg legnagyobb ingyenes, webes oktatási platformjává nőtt, amelynek 190 országból 66 millió regisztrált felhasználója van (köztük 26800-an Magyarországról), videóinak nézettsége pedig mára túllépte az 1 milliárdos küszöböt. A Khan Academy telefonos applikációja 2018-ban elnyerte a Google Play legpozitívabb társadalmi hatást kiváltó (Best Social Impact) applikáció díját.
A szervezet honlapján elérhető többezer videó és interaktív feladat az általános iskola alsó tagozatától egészen egyetemi szintig ölel fel tananyagokat. Az angol nyelvű platformon elérhető tantárgyak között szerepel a matematika, informatika, természettudományok, történelem, művészettörténet, zene és a közgazdaságtan. A Khan Academy olyan intézményekkel is együttműködik a tananyagok létrehozásában, mint a NASA, a British Museum, a Massachusetts Institute of Technology vagy a Pixar Studios.
Az angol nyelvű felülettel párhuzamosan ma már több mint 30 nyelven működik a honlap, emellett több mint 14000 – részben önkéntes alapon dolgozó – munkatárs fordítja jelenleg is további közel 60 nyelvre a tananyagokat.
A platform rendszere az önálló tanulás elvére építve, személyre szabottan, a felhasználó tudásszintjétől függően ajánlja az oktatási tartalmakat. A tananyagokhoz kapcsolódó gyakorló feladatok a számítógépes játékokból ismert pontszerző-szintlépő működési szisztémán (gamifikáción) alapulva, folyamatosan újabb és újabb tudás megszerzésére ösztönzik a felhasználókat. Ez a módszer lehetővé teszi, hogy a tanulók saját tempójuk szerint haladhassanak, azonnali visszajelzést kapjanak, illetve támogatja az egyéni tanulási útvonalak szerinti haladást egy-egy adott témakörben.
Fontos kiemelni, hogy a platformot nemcsak tanulók, hanem tanárok és szülők vagy mentorok is használhatják. A tanárok osztályokat, csoportokat hozhatnak létre, kijelölhetnek feladatokat egyénileg és csoportosan is, emellett részletes kimutatás segítségével követhetik nyomon a tanulóik aktivitását és eredményeit. A szülők, mentorok a tanárokéhoz hasonló eszköztár segítségével feladatokat jelölhetnek ki, láthatják, mikor mit tanultak a gyerekek, és mennyit fejlődtek.
A magyar nyelvű oldal elindulásának feltétele az alsós matematika tananyag (videók és feladatok) lefordítása volt. Ennek teljesülését követően a Khan Academy díjmentesen üzemelteti és fejleszti a magyar platformot, majd egy újabb nagyobb mennyiségű anyag lokalizációja után telefonos applikációt is bocsát a magyar közönség rendelkezésére.
A Khan Academy egyszerű és jól használható tanulási segédeszköz. Az angol nyelven sporadikusan eddig is használt rendszer a magyar verzió megjelenésével vélhetőleg nálunk is népszerűsödni fog, különösen, ha a tantárgyak szélesebb körének fordítására is sor kerül. Az angol verzió természettudományos tananyagai és feladatai jól validáltak, hiszen több tízezer tanár használja őket nap mint nap és jelzi a fejlesztők felé az esetleg előforduló problémákat. A magyarul jelenleg elérhető tartalmak minőségben, megjelenésben még nem veszik fel a versenyt a komoly kiadói támogatással készülő anyagokkal, a jelentős számú közösség visszajelzései mégis hosszútávon jelentős szereplővé tehetik ezeket a tartalmakat a kínálati piacon.
A hasonló elven működő szolgáltatások beépítése az otthoni, önálló tanuláson túl a napi iskolai gyakorlatba, jelentősen elősegítené a digitális pedagógiai módszerek népszerűségének növekedését mind a diákok, mind a tanárok körében. A jelenlegi hazai digitális oktatásitartalom-kínálattal szemben azonban – néhány kivételtől eltekintve – erős konkurenciát jelent a közösségi alapú tartalomgenerálás és -megosztás. Ezért nagyon fontos lenne, hogy a Khan Akadémiához hasonló „crowdsourcing” megoldások kontrollált formában a hazai oktatási tartalmak kínálatában is megjelenjenek.
Beavatkozás, támogatás és a hazai közösségi tartalomfejlesztés ösztönzése nélkül néhány éven belül általánossá válhat, hogy a jó minőségű oktatási anyagok beszerzése valamely nemzetközi tartalomfejlesztési szolgáltatótól történik. A fordítórendszerek folyamatos fejlődésének köszönhetően pedig talán egy évtized sem kell hozzá, hogy magyar nyelven is bármilyen eszközön elérhetőek legyenek a jó minőségű – 3D, VR, AR – integrált, digitális, nemzetközi tananyagok.
Annak érdekében, hogy a hazai fejlesztés a digitálistartalom-generálásban felvehesse a versenyt, létfontosságú volna, hogy megismerje a Khan Academy és a hozzá hasonló tanulási felületek működési rendszerét, átvegye és integrálja a számunkra releváns anyagait, illetve minél előbb hozzákezdjen a kiegészítő, hiányzó, valamint a magyar kultúra megőrzése érdekében kiemelten fontos tartalmak fejlesztéséhez és megfelelő színvonalú előállításához.