Digitális szemléletváltás a tanórákon

Interjút adott Horváth Ádám, a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ divízióvezetője a hvg.hu-nak a Digitális Oktatási Stratégiában foglalt, napi oktatási gyakorlatot érintő tervekről.

Elmondta: a digitális stratégia implementációja nem kizárólag infrastrukturális fejlesztések megvalósítását (az iskolai sávszélesség bővítését, a wifi kiépítését, a tantermi és tanári eszközök beszerzését) jelenti, hanem – az előbbivel legalább azonos súlyú tényezőként – magában foglalja a jelenlegi szabályozási rendszer megfelelő átalakítását, a pedagógusok digitális fejlesztését és a digitális tananyagok előállítását is. Utóbbiak azért is nagyon fontosak, hogy a digitális pedagógia ne merüljön ki a hagyományos, frontális módszerek digitális eszközökkel való támogatásában, hanem valódi szemléletváltás történjen, és a tanórákba valóban épüljenek be a digitalizálás fő jellegzetességei: az információ azonnali hozzáférhetősége, a megosztás, közös munka lehetősége, valamint a problémaközpontúság, amelynél az eredményes megoldás fontosabb az előre rögzített út követésénél. Kiemelte, ehhez a szemléletformáláshoz – az eszközök biztosításán túl – az is elengedhetetlen, hogy a digitális tanítás ne jelentsen irreálisan nagy pluszterhet a pedagógusok számára, illetve hogy megfelelő szakmai támogatást kapjanak az innovatív módszerek megismeréséhez és elsajátításához.

Horváth Ádám beszélt még a készülő Infokommunikációs Egységes Referenciakeretről (IKER), amely segítségével mérhetővé válnak majd a digitális kompetenciák, illetve a Nemzeti Alaptanterv digitális pedagógia szerinti átdolgozásáról is.

A DPMK divízióvezetőjével készült teljes interjút itt olvashatják.

 

Készült az EFOP-3.2.15–VEKOP-17-2017-00001 „A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési-értékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása” projekt keretében.