Hol találkozik Pitagorasz és a digitális pedagógia? – Ott voltunk a MaTech2 matematikai csapatversenyen

Immár második alkalommal rendezte meg a Klebelsberg Központ a Dunaújvárosi Egyetemmel társszervezésben a digitális eszközökre és kreativitásra épülő matematikai csapatversenyt, a MaTech2-t. A 10–11. évfolyamos diákoknak szóló, két online fordulót követő döntőre április 15-én, az Európa Kongresszusi Központban került sor. A versenyt az „MLet” csapata nyerte – ezúton is gratulálunk nekik!

„Ez a verseny 20 évvel ezelőtt krétával és papírlapon zajlott volna” – fogalmazta meg az egyik legszembetűnőbb újdonságot Moczó István, az Oracle Hungary konzultációs igazgatója. S valóban: a Klebelsberg Központ és a Dunaújvárosi Egyetem által rendezett versenyen sem krétát, sőt, az okleveleket leszámítva még papírlapokat sem találtunk – digitális eszközökből ugyanakkor nem volt hiány. A MaTech2 – mint azt a szervezők is kihangsúlyozták – rendhagyónak számít a matematikaversenyek között, és ez nem csak a digitális eszközök használatából vagy az online fordulókból adódik. A résztvevők számára ugyanis természetes volt, hogy a digitális pedagógia eszközei a digitális készségek, a kreativitás és a kooperáció fejlesztését egyaránt szolgálják. E célok pedig a diákokat is motiválták, melyet jól mutat, hogy idén 125 iskola 420 csapatba szerveződött, több mint 1200 diákja döntött a részvétel mellett.

A versenyzők a vetélkedő döntőjébe az első két forduló – digitális eszközöket is igénylő – matematikafeladatainak megoldásával juthattak be. Végül 12 csapat bizonyult elég rátermettnek ahhoz, hogy a Klebelsberg Központ által felkért hatfős zsűri előtt is bizonyítsák tudásukat. A diákok a versenyszámok teljesítésével megmutatták, hogy egy 21. századi matematikaversenynek a csapatmunka, kreativitás és az okoseszközök éppúgy szükségszerű elemei, mint a Pitagorasz-tétel vagy a hatványozás azonosságainak ismerete.

A négy versenyszámból álló döntő során a csapatok elsőként bemutatták korábban elkészített infografikájukat. Ezt követően matematika feladatok megoldására került sor, melyre a csapatoknak 60 perc, két notebook és egy táblagép állt a rendelkezésére. A feladatok megoldása során a versenyzők a legnagyobb természetességgel használták a GeoGebra, Geomatech programokat vagy a Wolfram|Alpha felületét.

A döntő ezt követő részében a diákok kedvenc matematikai tételüket bizonyíthatták be – a négyzetrácsos füzetlapok helyett azonban a tételek megzenésítésével, rímekbe szedésével, rövid szituációs gyakorlatokkal vagy épp virtuális valóság-szemüvegen keresztül bemutatott szimulációkkal találkozhatott a közönség.

A döntő villámkérdések megválaszolásával zárult,  mely során a versenyzők szintén használhatták a feladatmegoldás szempontjából hasznos programokat.

Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke beszédében hangsúlyozta, hogy az olyan készségek, mint a digitális eszközök értő használata, a matematikai gondolkodás, valamint a kreativitás és a csapatmunka a jövő munkaerőpiacán alapvető elvárások lesznek, ahogy a MaTech2 versenyen is. Az elnök asszony a résztvevők számának növekedése mellett külön üdvözölte, hogy a csapatokban egyre több a női versenyző.

 

Dr. Rajcsányi-Molnár Mónika, a Dunaújvárosi Egyetem rektorhelyettese a hasonló típusú versenyekkel kapcsolatban elmondta: az első lépések megtétele mellett nagyon fontos az utógondozás is, hiszen csak hosszabb idő alatt derülhet ki, hogy a MaTech2 kiállja-e az idő próbáját.

Popovics László, az OTP Bank elosztott rendszerek fejlesztési igazgatója szerint a jövő munkaerőpiacát meghatározó mesterséges intelligencia érájában kiemelt szerep jut majd az olyan munkavállalóknak, akik egyaránt rendelkeznek digitális kompetenciákkal és matematikai ismeretekkel. Emellett rámutatott a csapatmunka, az előadói kompetenciák, valamint az eredmények kommunikálásának felértékelődésére is.

Moczó István, az Oracle Hungary konzultációs igazgatója szerint, a versenyen részt vevők bizonyos szempontból már a mai vezetők előtt járnak, hiszen otthonosan mozognak az adatok és a matematikai elemzések világában, amely mára az üzleti döntések alapjává vált. Kiemelte: dicséretre méltó az a bátorság, amellyel a versenyzők – fiatal koruk ellenére – kiálltak előadásaikkal a zsűri és a résztvevők elé. A prezentálás mellett a csapatban dolgozás képességének fontosságát is nyomatékosította, melynek szerepe a munkaerőpiac hierarchikus struktúrájának csökkenésével tovább fog nőni.

Hámori Veronika, a Fazekas Mihály Gyakorló Gimnázium nyugalmazott igazgatója szerint a döntő tapasztalatai alapján van jövője a MaTech2 versenynek. A versenyzők újra bebizonyították, hogy a matematika nem a „kockák” világa, és a matematikai ismeretek, a logikus gondolkodás képessége pedig nagyon is együtt jár a talpraesettséggel.

Vancsó Ödön, az ELTE Matematikatanítási és Módszertani Központjának egyetemi docense szerint fontos tapasztalat, hogy a versenyen való helytálláshoz egyszerre kellett jól teljesíteni a matematikai, illetve a kreativitást, előadói képességeket igénylő feladatokban. A döntő értékelése során hozzátette, hogy bizonyos előadások már „a tanárképzés szemüvegén keresztül is” nagyon eredményesek voltak.

A döntőbe jutott csapatok munkájukért értékes nyereményekkel gazdagodhattak, melyeket Hajnal Gabriella és dr. Rajcsányi-Molnár Mónika adtak át a versenyzőknek. Az első helyezett „MElet” csapat tagjai egy-egy Apple iPad-del, a második helyezett, „Kis vakond nagy zsebekkel” csapat versenyzői egy-egy kamerás drónnal gazdagodhattak. A dobogó harmadik helyén végzett „Megy a csiga hazafelé” csapat diákjai egy-egy professzionális, android rendszerű tabletet kaptak munkájáért. Az eseményen a Matech+ verseny keretében különdíjban részesültek a Lopepa-Koszt (Kosztolányi Dezső Gimnázium) csapat tagjai, akik díjuk mellett egy-egy okosórát vihettek haza. További ajándékokban részesültek a helyezett csapatokat felkészítő pedagógusok is.

Az esemény zárásaként Koren Balázs, a döntő házigazdája, külön megköszönte minden felkészítő tanár, szülő, valamint a verseny háttérmunkájában résztvevők munkáját és támogatását.

A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ szakértői szerint a MaTech2 példaértékűnek és úttörőnek számít a hazai versenyek között, hiszen egyértelműen igazolja a digitális pedagógia és az élményalapú tanulás módszereinek eredményességét és hatékonyságát. Úgy véljük, hogy az április 15-i döntő után biztosak lehetünk abban, hogy a digitális készségekre és kreativitásra épülő versenyek hamarosan  – tantárgytól függetlenül – rendhagyó eseményekből az iskolai versenyzés alapvető formájává érnek.

A versenyen részt vevő csapatoknak és felkészítő tanáraiknak mi is gratulálunk!

CsodaCsapat Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium
HolnapTECH Budapest XIII. Kerületi Berzsenyi Dániel Gimnázium
Infófakt Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium
Jóféle Jófatos Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
Kis Vakond nagy Zsebekkel Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
Kitti csapata Budapest XIII. Kerületi Berzsenyi Dániel Gimnázium
KOBAIM Celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnázium
Megy a csiga hazafelé Révai Miklós Gimnázium
MLet Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
Nem ketten vagyunk Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
Okosak+Én Budapest XIII. Kerületi Berzsenyi Dániel Gimnázium
TECHRÉM Mátyás Király Gimnázium

 

Szilágyi Ádám
(a szerző a DPMK adatelemzési szakértője)