Immár második alkalommal rendezte meg a Klebelsberg Központ a Dunaújvárosi Egyetemmel társszervezésben a digitális eszközökre és kreativitásra épülő matematikai csapatversenyt, a MaTech2-t. A 10–11. évfolyamos diákoknak szóló, két online fordulót követő döntőre április 15-én, az Európa Kongresszusi Központban került sor. A versenyt az „MLet” csapata nyerte – ezúton is gratulálunk nekik!
„Ez a verseny 20 évvel ezelőtt krétával és papírlapon zajlott volna” – fogalmazta meg az egyik legszembetűnőbb újdonságot Moczó István, az Oracle Hungary konzultációs igazgatója. S valóban: a Klebelsberg Központ és a Dunaújvárosi Egyetem által rendezett versenyen sem krétát, sőt, az okleveleket leszámítva még papírlapokat sem találtunk – digitális eszközökből ugyanakkor nem volt hiány. A MaTech2 – mint azt a szervezők is kihangsúlyozták – rendhagyónak számít a matematikaversenyek között, és ez nem csak a digitális eszközök használatából vagy az online fordulókból adódik. A résztvevők számára ugyanis természetes volt, hogy a digitális pedagógia eszközei a digitális készségek, a kreativitás és a kooperáció fejlesztését egyaránt szolgálják. E célok pedig a diákokat is motiválták, melyet jól mutat, hogy idén 125 iskola 420 csapatba szerveződött, több mint 1200 diákja döntött a részvétel mellett.
A versenyzők a vetélkedő döntőjébe az első két forduló – digitális eszközöket is igénylő – matematikafeladatainak megoldásával juthattak be. Végül 12 csapat bizonyult elég rátermettnek ahhoz, hogy a Klebelsberg Központ által felkért hatfős zsűri előtt is bizonyítsák tudásukat. A diákok a versenyszámok teljesítésével megmutatták, hogy egy 21. századi matematikaversenynek a csapatmunka, kreativitás és az okoseszközök éppúgy szükségszerű elemei, mint a Pitagorasz-tétel vagy a hatványozás azonosságainak ismerete.
A négy versenyszámból álló döntő során a csapatok elsőként bemutatták korábban elkészített infografikájukat. Ezt követően matematika feladatok megoldására került sor, melyre a csapatoknak 60 perc, két notebook és egy táblagép állt a rendelkezésére. A feladatok megoldása során a versenyzők a legnagyobb természetességgel használták a GeoGebra, Geomatech programokat vagy a Wolfram|Alpha felületét.
A döntő ezt követő részében a diákok kedvenc matematikai tételüket bizonyíthatták be – a négyzetrácsos füzetlapok helyett azonban a tételek megzenésítésével, rímekbe szedésével, rövid szituációs gyakorlatokkal vagy épp virtuális valóság-szemüvegen keresztül bemutatott szimulációkkal találkozhatott a közönség.
A döntő villámkérdések megválaszolásával zárult, mely során a versenyzők szintén használhatták a feladatmegoldás szempontjából hasznos programokat.
Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke beszédében hangsúlyozta, hogy az olyan készségek, mint a digitális eszközök értő használata, a matematikai gondolkodás, valamint a kreativitás és a csapatmunka a jövő munkaerőpiacán alapvető elvárások lesznek, ahogy a MaTech2 versenyen is. Az elnök asszony a résztvevők számának növekedése mellett külön üdvözölte, hogy a csapatokban egyre több a női versenyző.
Dr. Rajcsányi-Molnár Mónika, a Dunaújvárosi Egyetem rektorhelyettese a hasonló típusú versenyekkel kapcsolatban elmondta: az első lépések megtétele mellett nagyon fontos az utógondozás is, hiszen csak hosszabb idő alatt derülhet ki, hogy a MaTech2 kiállja-e az idő próbáját.
Popovics László, az OTP Bank elosztott rendszerek fejlesztési igazgatója szerint a jövő munkaerőpiacát meghatározó mesterséges intelligencia érájában kiemelt szerep jut majd az olyan munkavállalóknak, akik egyaránt rendelkeznek digitális kompetenciákkal és matematikai ismeretekkel. Emellett rámutatott a csapatmunka, az előadói kompetenciák, valamint az eredmények kommunikálásának felértékelődésére is.
Moczó István, az Oracle Hungary konzultációs igazgatója szerint, a versenyen részt vevők bizonyos szempontból már a mai vezetők előtt járnak, hiszen otthonosan mozognak az adatok és a matematikai elemzések világában, amely mára az üzleti döntések alapjává vált. Kiemelte: dicséretre méltó az a bátorság, amellyel a versenyzők – fiatal koruk ellenére – kiálltak előadásaikkal a zsűri és a résztvevők elé. A prezentálás mellett a csapatban dolgozás képességének fontosságát is nyomatékosította, melynek szerepe a munkaerőpiac hierarchikus struktúrájának csökkenésével tovább fog nőni.
Hámori Veronika, a Fazekas Mihály Gyakorló Gimnázium nyugalmazott igazgatója szerint a döntő tapasztalatai alapján van jövője a MaTech2 versenynek. A versenyzők újra bebizonyították, hogy a matematika nem a „kockák” világa, és a matematikai ismeretek, a logikus gondolkodás képessége pedig nagyon is együtt jár a talpraesettséggel.
Vancsó Ödön, az ELTE Matematikatanítási és Módszertani Központjának egyetemi docense szerint fontos tapasztalat, hogy a versenyen való helytálláshoz egyszerre kellett jól teljesíteni a matematikai, illetve a kreativitást, előadói képességeket igénylő feladatokban. A döntő értékelése során hozzátette, hogy bizonyos előadások már „a tanárképzés szemüvegén keresztül is” nagyon eredményesek voltak.
A döntőbe jutott csapatok munkájukért értékes nyereményekkel gazdagodhattak, melyeket Hajnal Gabriella és dr. Rajcsányi-Molnár Mónika adtak át a versenyzőknek. Az első helyezett „MElet” csapat tagjai egy-egy Apple iPad-del, a második helyezett, „Kis vakond nagy zsebekkel” csapat versenyzői egy-egy kamerás drónnal gazdagodhattak. A dobogó harmadik helyén végzett „Megy a csiga hazafelé” csapat diákjai egy-egy professzionális, android rendszerű tabletet kaptak munkájáért. Az eseményen a Matech+ verseny keretében különdíjban részesültek a Lopepa-Koszt (Kosztolányi Dezső Gimnázium) csapat tagjai, akik díjuk mellett egy-egy okosórát vihettek haza. További ajándékokban részesültek a helyezett csapatokat felkészítő pedagógusok is.
Az esemény zárásaként Koren Balázs, a döntő házigazdája, külön megköszönte minden felkészítő tanár, szülő, valamint a verseny háttérmunkájában résztvevők munkáját és támogatását.
A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ szakértői szerint a MaTech2 példaértékűnek és úttörőnek számít a hazai versenyek között, hiszen egyértelműen igazolja a digitális pedagógia és az élményalapú tanulás módszereinek eredményességét és hatékonyságát. Úgy véljük, hogy az április 15-i döntő után biztosak lehetünk abban, hogy a digitális készségekre és kreativitásra épülő versenyek hamarosan – tantárgytól függetlenül – rendhagyó eseményekből az iskolai versenyzés alapvető formájává érnek.
A versenyen részt vevő csapatoknak és felkészítő tanáraiknak mi is gratulálunk!
CsodaCsapat | Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium |
HolnapTECH | Budapest XIII. Kerületi Berzsenyi Dániel Gimnázium |
Infófakt | Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium |
Jóféle Jófatos | Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium |
Kis Vakond nagy Zsebekkel | Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium |
Kitti csapata | Budapest XIII. Kerületi Berzsenyi Dániel Gimnázium |
KOBAIM | Celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnázium |
Megy a csiga hazafelé | Révai Miklós Gimnázium |
MLet | Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium |
Nem ketten vagyunk | Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium |
Okosak+Én | Budapest XIII. Kerületi Berzsenyi Dániel Gimnázium |
TECHRÉM | Mátyás Király Gimnázium |
Szilágyi Ádám
(a szerző a DPMK adatelemzési szakértője)