A postásbarát robotkutyától a LEGO robot programozásig

Fél éve nyílt meg a MobilITy interaktív digitális élményközpont a Széchenyi István Egyetem győri campusán, amelyet a DPMK munkatársai is meglátogattak. Nyugodtan nevezhetjük a központot a modern, felfedezésre épülő oktatás szentélyének: minden iskolásnak, pedagógusnak és oktatási döntéshozónak látnia kellene ezt az intézményt. Az élményközpontban a fiatalok alkothatnak, játszva tanulhatnak, felfedezhetik és kipróbálhatják a legújabb infokommunikációs és digitális eszközöket. A minket körülvevő jelenkor tárgyainak, eszközeinek megismerésén, felfedezésén keresztül bővíthetik tudásukat és olyan új képességeket szerezhetnek meg, amelyek segítik őket a jövő világának megértésében.

A látogatókat laborszigetek fogadják, ahol a diákok fehér köpenybe bújva dolgozhatnak padlórobotokkal, VR-eszközökkel, micro:bit mikrokontrollerekkel, LEGO robotokkal, 3D nyomtatókkal, szenzorokkal; számítógépeket állíthatnak össze, okosotthonokat tervezhetnek. Mindezt úgy, hogy a mindennapi élet problémáin keresztül ismerkednek az eszközökkel és nem kell informatikai szakemberré válniuk ahhoz, hogy szuperképességnek tűnő dolgokat valósítsanak meg. Hogyan etessük meg a kutyát, ha nem tudunk időben hazamenni? Hogyan válasszuk ki a legoptimálisabb utat ismeretlen területen? Vagy hogyan tervezzünk és állítsunk elő mi magunk olyan tárgyakat, amelyekre szükségünk van, de nem kapható a boltban? És még sorolhatnánk a hasonló kérdéseket, amelyekre mindannyiunknak új válaszokat kell adnunk a MobilITy termeiben máris ránk köszöntő digitális világban.

2018 októbere óta 7 ezer diák látogatott el a központba, az elnyert pályázati források pedig lehetővé teszik a diákcsoportok számára az ingyenes belépést. Már első osztályosok számára is tartanak gyakorlati példákra épülő, játékos programozási foglalkozásokat, délutáni szakköröket, klubfoglalkozásokat, nyáron pedig táborokat – nem csak jövőbeli szoftverfejlesztő mérnökök számára.

A kiállítás fontos tematikája az okosváros megoldások bemutatása. Egy szobányi méretű kijelző például a 12 millió lakosú kínai Sencsen város teljes megfigyelését és irányítását modellezi, az európia ember számára meghökkentő részletezettséggel. Jelzőlámpák, kamerák és kijelzők segítségével levegőszennyezettségi értékek, a stadionok zajterhelése, balesetek, gazdasági adatok vagy akár a tűzcsapok állapotára vonatkozó információk követhetők nyomon valós időben.

A központ kiváló lehetőséget biztosít arra, hogy a robotizációt, az algoritmikus gondolkodás fontosságát megtapasztalják és megértsék a diákok és a pedagógusok, és úgy tekintsenek ezekre, mint a jövő munkahelyeinek hétköznapi eszközeire.

Vannak, akik az automatizáció hatásait egy új, eddig ismeretlen és kockázatos játszmaként fogják fel, amelyben az emberek munkáját előbb-utóbb átveszik a robotok vagy a mesterséges intelligencia. Holott az automatizáció, a gépesítés már évtizedek, sőt évszázadok óta jelen van és folyamatosan átalakítja a munka világát. Lehetővé teszi, hogy ma már ne kelljen a társadalom többségének gyűjtögetnie, kézzel aratnia, bányásznia vagy akár a saját ruháját megszőnie. Az egyetlen valós kockázat, hogy el tudjuk-e sajátítani: ahogyan korábban a gőz, az elektromos áram, úgy most az adatok és algoritmusok megfelelő alkalmazásának képességét. A MobilITy éppen azért nagyszerű intézmény és lehetőség, mert ennek a felkészülésnek az útmutatója. Magyarország Digitális Oktatási Stratégiája úgy tekint a negyedik ipari forradalomra, a munkaerőpiac átalakulására, mint lehetőségre, amelyet megragadva az emberek újabb eszközöket kapnak a tehetségük kibontakoztatásához vagy a mindennapi teendőik megkönnyítéséhez.

Molnár Szilárd
(a szerző a DPMK senior tudásmenedzsment szakértője)