A technológia nem cél, hanem eszköz – szakértőnk előadása a Balatonfüredi Tankerületi Központ konferenciáján

Ha a pedagógusok eredményesen használják a digitális megoldásokat, akkor a technológia a tanulókat arra ösztönzi, hogy aktívan részt vegyenek a tanulási folyamatokban, miközben az egyéni tanulói igényekre is könnyebb figyelni. A cél továbbra sem az, hogy a diákok mindenáron technológiai eszközöket használjanak a tanórákon, hanem az, hogy megfelelő szintű digitális kompetenciával rendelkezve lépjenek ki a munkaerőpiacra.

Szabados Tímea, a Digitális Jólét Programhoz (DJP) tartozó Digitális Pedagógiai Módszertani Központ (DPMK) szakértője augusztus 24-én, a „Digitális környezet fejlesztése a Balatonfüredi Tankerületi Központ intézményeiben” című konferencián tartott előadást, melyben átfogó képet adott a digitális oktatás jelenlegi hazai helyzetéről, illetve számba vette azokat a pedagógiai módszereket is, amelyekkel valóban a tanulók javát szolgálhatja a technológia.

A szakértő kiemelte: a pedagógusok feladata, hogy felkészítsék a gyerekeket a jövő kihívásaira, aminek része a technológia tudatos és magabiztos használata. A diákok érdeklődése könnyebben felkelthető különböző interaktív, vizuális megoldásokkal, applikációkkal, illetve a feladatok digitális környezetbe helyezésével. Mára az egyéni igények kielégítése is könnyebben megoldható az internet segítségével, hiszen számtalan forrásanyag segíti a tanulókat abban, hogy a saját tempójukban haladjanak. Digitálisan könnyebb nyomon követni a diákok fejlődését is, így korábban lehet a problémákat észrevenni és orvosolni, megelőzve ezzel a tanuló lemaradást – jegyezte meg a szakértő.

Arra a felvetésére, hogy a digitális technológiákkal valóban újfajta minőség érhető-e el az oktatásban, a szakértő azt felelte: a technológia tanórai használata nem önmagáért való cél, hanem mindig valami pedagógiai szándék elérését kell támogatnia. A digitális megoldások tanulási-tanítási folyamatba való okos és hatékony beépítésével a tanulmányi célok hatékonyabban elérhetők, a DPMK pedig ennek a szemléletnek az erősítését hivatott elősegíteni a pedagógusok körében – tette hozzá.

Az előadáson elhangzottakról bővebben a Digitális Jólét Program weboldalán olvashat.