Beszámoló a DOKK 2020 konferenciáról

2017 óta immár harmadik alkalommal, ám a koronavírus-járványra való tekintettel online módon került megrendezésre 2020. október 14. és 16. között a Digitális Oktatási Konferencia és Kiállítás (DOKK), a DJ NKft. Digitális Pedagógiai Módszertani Központja szervezésében. A résztvevők az esemény három napja alatt az oktatáspolitika szereplői, valamint a digitális oktatás nemzetközi és hazai szakértőinek előadásaiból kaphattak képet arról, hol tart országunk az oktatás digitális átmenetében.

A világjárvány miatt 2020 tavaszán bevezetett digitális munkarend komoly kihívást jelentett a köznevelés szereplői számára, ugyanakkor fejlesztő-inspiráló hatása is volt: a távtanítás időszakában új módszertani megoldások, jó gyakorlatok születtek az iskolákban. Ezért a rendezvény kiemelt fókusza ezen tapasztalatok és a digitális pedagógiával kapcsolatos releváns tudások megosztása, valamint a támogató tevékenységek bemutatása volt.

Az idei DOKK egyben a „A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési-értékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása” című kiemelt projekt zárókonferenciája is volt, így az elhangzott előadások egy része betekintést nyújtott a DPMK projekt keretében vállalt feladatainak eredményeibe.

Az idei évben a konferenciánkhoz hagyományosan kapcsolódó kiállítás is virtuálisan került megrendezésre: az előadások közötti szünetekben a konferencia szakmai partnereinek bemutató videóiból tájékozódhattak a résztvevők a digitális oktatáshoz kapcsolódó pedagógiai, módszertani és technológiai eszközökről és újdonságokról.

A konferenciát dr. Maruzsa Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára nyitotta meg, aki videóüzenetben mondta el fővédnöki köszöntőjét.

Ezt követően Horváth Ádám, a Digitális Jólét Program keretében működő Digitális Pedagógiai Módszertani Központ vezetője, az EFOP-3.2.15 kiemelt projekt szakmai vezetőhelyettese beszélt arról, hogy a digitális átmenet korában hogyan segíthet a pedagógus legtöbbet a diákjainak és saját magának, illetve hogyan támaszkodhat ebben a digitális technológiára.

A konferencia szakmai programja Brian Baptista előadásával folytatódott. A T4 nemzetközi oktatási szervezet vezérigazgatója azokról a nemzetközi felmérésekről, kutatásokról beszélt, amelyek azt vizsgálták, hogy miként hatott az oktatás digitális átmenetére a koronavírus-járvány nyomán világszerte bevezetett távtanítás, online oktatás.

Loboda Zoltán, a Digitális Jólét Nonprofit Kft. Digitális Kompetencia Divíziójának vezetője előadásában áttekintést adott az oktatásban zajló digitáliskompetencia-fejlesztésről és a DigKomp keretrendszerről, valamint bemutatta az állampolgári digitáliskompetencia-keret tervezetét.

A konferencia első napjának záróelőadásában Genáhl Krisztina, a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ egyik vezető munkatársa, az EFOP-3.2.15 kiemelt projekt szakmai vezetője mutatta be a Digitális Névjegy Rendszert. Az online platformon működő, komplex intézményi visszajelző és fejlesztőeszköz használata lehetőséget nyújt az iskoláknak arra, hogy megtudják, hol tartanak a digitális átmenet folyamatában, illetve milyen lépéseken keresztül haladhatnak tovább a digitális érettség felé vezető úton.

A konferencia második napja a digitális munkarend tapasztalatait dolgozta fel. A résztvevők egy hazai (Herman Tudásközpont) és egy határon túli iskola (az adai Cseh Károly Általános Iskola) jó gyakorlatait, innovatív módszereit ismerhették meg, ami sok pedagógus kollégát és intézményvezetőt ösztönözhet a szervezeti kultúra, oktatási gyakorlat megújítására.

Ugyancsak a második napon került sor arra a kerekasztal-beszélgetésre, amelynek keretében az oktatásirányítás meghatározó szereplői, valamint intézményvezetők, gyakorló pedagógusok és digitális oktatási szakértők tekintettek vissza a digitális munkarend idejére, és összegezték az ezzel kapcsolatos tapasztalatokat, tanulságokat – elemezve a digitális átmenet jelentette kihívásokat és lehetőségeket.

A konferencia harmadik, egyben záró napján a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ munkatársainak előadásait hallgathatták meg a résztvevők. Elsőként Farkas Andrea és Szabados Tímea digitális pedagógiai fejlesztők beszéltek a projekt keretében elkészült horizontális tudásmegosztó felület jó gyakorlatairól, majd dr. Főző Attila László senior digitális fejlesztő osztotta meg az idei Digitális Témahét tapasztalatait az érdeklődőkkel.

Kapcsáné Németi Júlia senior digitális fejlesztő azokról a leszakadó diákokról beszélt előadásában, akik a távtanítás során hátrányt szenvedtek, illetve összefoglalta azokat a tényezőket, amelyek a digitális kompetencia szemszögéből az oktatás területén található egyenlőtlenségeket leginkább mérsékelni tudják.

Dr. Bajzáth Angéla digitális pedagógiai szakértő előadásából a résztvevők megtudhatták, hogy a digitális kompetencia hogyan épül be a NAT-ba, Sió László stratégiai elemző pedig a tanulói digitális kompetencia mérés-értékelési rendszeréről beszélt.

A konferencia záró előadásaként Horváth Ádám összegezte, hogy „mit adtak nekünk a digitálisok”. Rámutatott arra, hogy a rengeteg felmerült probléma ellenére számos pozitív eredmény is született a digitális távtanítás hónapjai alatt, amelyek remélhetőleg a veszélyhelyzet elmúltával is szerves részei maradnak a pedagógusok módszertani eszköztárának. Kiemelte: a digitális megoldások – a mindennapi iskolai munkában betöltött szerepük mellett – a hátrányos helyzetben lévő diákok számára is lehetőséget biztosíthatnak arra, hogy hozzájussanak a minőségi oktatáshoz.

A konferenciaelőadások videóinak feltöltése folyamatos, hamarosan minden felvétel elérhető lesz a DPMK honlapján.

A konferencia minden előadását átfogja ez a lejátszási lista.