Április 2. az ENSZ határozata alapján 2008 óta az Autizmus Világnapja. Célja, hogy ráirányítsa a világ figyelmét az autizmus spektrum zavarra, amely szerte a világon tízmilliókat, Magyarországon pedig a szakemberek becslése szerint 100-150 000 embert érint. Milyen lehetőségei vannak az oktatásnak, illetve a digitális technológiák adta új lehetőségeknek az autizmussal élők segítésében?
A „Ragyogj Kéken” kampány keretében a világnapon hazai szobrok és középületek kaptak kék színű megvilágítást, és számos egyéb programmal (flashmobokkal, kék lufis sétákkal az ország több pontján, kék színű sütemények osztogatásával Veszprémben vagy az immár hagyományosan megrendezett kecskeméti „futni-kék” versennyel) igyekeztek felhívni a figyelmet az autizmussal élőkre.
Az Autisták Országos Szövetsége (AOSZ) közleményben is felhívja a figyelmet a hazánkban élő több mint 100.000 autista ember társadalmi elfogadására és oktatásuk fontosságára is, kiemelve: nem szerencsés, ha a köznevelési rendszer hiányosságait szociális ellátásokkal kell kezelni. Ennek érdekében az AOSZ az érintettek és szakértők bevonásával munkacsoportot alakított, melynek feladata, hogy javaslatokat fogalmazzon meg az oktatásirányítás számára annak érdekében, hogy az autista gyermekek is egyenlő eséllyel férjenek hozzá a szakszerű közösségi oktatáshoz, neveléshez.
Magyarország Digitális Oktatási Stratégiája kiemelt célként kezeli az oktatás és képzés akadálymentesítését, az oktatáshoz való egyenlő hozzáférés lehetőségét a köznevelés és a képzés minden szintjén. „Az esélyteremtés érdekében meg kell valósítani az elektronikus szolgáltatások és a digitális tananyagok akadálymentesítését, a fogyatékossággal élő tanulók számára a megfelelő digitális eszközök biztosítását az oktatás-nevelési feladatot ellátó intézményekben, illetve fogyatékossággal élőket tanító pedagógusok felkészítését a digitális eszközök használatára”.
Az érdekvédelmi szervezetek és kormányok együttműködése, a stratégiai célkitűzések megfogalmazása és az érzékenyítő kampányok mellett fontos fegyvertény, hogy az okoseszközök forradalma az eltérő fejlődésű emberek életminőségének javulásában is pozitív változásokat hozhat. Érdemes végig tekinteni néhány olyan kezdeményezésen, amely az új technológiák adta lehetőségeket hasznosítja az autizmussal élők minél jobb megismerésében, betegségük diagnosztizálásában, és további lehetőségeik kiszélesítésében.
A tavalyi BETT-Show-n is bemutatott Maugli-projektben az autizmus, a művészetterápia, hangtan és a képi kifejezéspszichológia szakemberei dolgoznak együtt játéktervezőkkel, alkalmazásfejlesztőkkel és mesteséges intelligencia szakértőkkel. Az Infotér Egyesület projektje szemkamera, arcolvasó technológia és gyermekrajzelemző programok segítségével rögzíti az autisztikus spektrumzavarral élő gyerekek viselkedési mintáit, és ezekből big data módszerrel próbál előrejelzéseket adni a további viselkedéseket illetően. A projekt ötletgazdája, Szani Ferenc véleménye szerint az eszközrendszer mindenkinél használható lesz, hiszen minden gyerek sajátos nevelési igényű – nem csak az autisták.
Az autizmus nemzetközi hetének tavalyi rendezvényein a Mars Alapítvány egy olyan VR-szemüveget mutatott be, amelynek segítségével bárki megtapasztalhatja, milyen a világ egy nyolcéves autista kisgyermek szemszögéből. A LEKA névre keresztelt, gömb alakú robot pedig, melyet 2017-ben mutattak be a „CES” (Consumer Electronic Show Community) nemzetközi elektronikai kiállításon, egyenesen forradalmasíthatja az autisztikus spektrumzavarral küzdő gyerekek és nevelőik, családjuk életét. Az autista gyermekek számára a legnagyobb kihívást a kommunikáció, azaz a testbeszéd, az arcmimika, a különböző összetett érzelmi jelek értelmezése jelenti. A színes fényekkel és hanghatásokkal játszó robotgömb játékos feladatokkal segít a gyerekeknek a kapcsolatteremtésben, az érzelmek beazonosításában, a mindennapi rutin megtanulásában és a társas lét szabályainak elsajátításában.
Az úgynevezett „augmentatív és alternatív kommunikációs eszközök” (AAK) kezdetben napirendi kártyák, folyamatábrák, piktogramok voltak, továbbfejlesztett változataik pedig tableteken, okostelefonokon futó alkalmazások, amelyek segítséget nyújtanak azoknak, akik nem beszélnek, illetve nehezebben értelmeznek váratlan helyzeteket, összefüggéseket.
Autisták Országos Szövetsége által megvalósított DATA (digitális autonómia-támogatás az autizmus spektrummal élők számára) c. projekt olyan applikáció fejlesztésén dolgozik, amely támogatást adhat az autizmusban érintett személyek, valamint a szülők, szakemberek, segítő személyek számára mindennapi élethelyzetekben. Az okostelefonokon, tableteken futó alkalmazás egyéni szükségletek szerint nyújt majd segítséget nemcsak az otthoni, hanem az iskolai, munkahelyi és tágabb társadalmi környezetben is az időbeosztásban és a tevékenységek megtervezésében. A vizuálisan megjeleníthető, bontható folyamatok ábrái az olyan napi rutinfeladatok elvégzését könnyítik meg, mint például az önkiszolgálás, ügyintézés, egészségügyi szolgáltatások igénybevétele, munkavégzés, tanulás, szabadidős tevékenység vagy közlekedés. Az AOSZ az applikáció tesztelésébe bekapcsolódni kívánó, de okostelefonnal, vagy tablettel nem rendelkező családok számára 300 db eszközt biztosít.
További hasznos információk a témában:
Ez történt az autizmus világnapján