Szakértő tanárból digitálistananyag-fejlesztő

A digitális tananyagok a szöveget, infografikákat, videókat, hanganyagot szerves egységként kezelő tartalmak, amelyek egy előre definiált oktatási cél mentén emelik ki a legfontosabb információkat egy adott témával kapcsolatosan. Nyomon követik az előrehaladást, folyamatos visszacsatolást adva támogatják az önálló tanulást, és interaktívak, tehát nagyban építenek a felhasználó aktív részvételére a tanulási folyamatban.

A távoktatás elterjedésével párhuzamosan Magyarországon is sorra jelentek meg az e-learning tananyagok fejlesztésére szakosodott cégek, amelyek az egy-egy témában járatos szakemberek, szakértő tanárok által megírt forgatókönyvek alapján dolgozták ki az online tananyagokat. Az erre használt, korábban igen összetett technológiák azonban az utóbbi években sokat egyszerűsödtek, így mára lehetővé vált, hogy a tananyagfejlesztők közvetlenül és önállóan dolgozhassanak az erre szolgáló szoftverekkel (Storyline, Captivate, Lectora), és a vállalkozó kedvű, kreatívabb tanárok maguk is összeállíthassanak saját pedagógiai céljaiknak megfelelő, interaktív oktatóanyagokat.

A digitális tananyagok fejlesztéséhez azonban nem elég, ha egy tanár szakértő a saját tantárgya területén és megtanulja az e-learning fejlesztőeszközök kezelését. Ahhoz, hogy a végeredmény valódi tanulási élményt adhasson, a fejlesztő tanároknak olyan, alapvetően új szerepekben is otthonosan kell mozogniuk, mint például a képek és egyéb grafikus elemek tervezése, video- vagy hanganyagok készítése, egyszóval kreatív médiatartalom-előállítónak is kell lenniük. Az oktatási digitálistartalom-fejlesztő szakemberek iránti igény növekedését mi sem bizonyítja jobban, mint hogy már magyarországi egyetemek is indítanak szakirányú továbbképzéseket a témában.

Hogy ez az egyre általánosabb tendencia hogyan néz ki a tengeren túl, és milyen bevett gyakorlat szerint foglalkoztatnak tanárokat digitálistananyag-fejlesztőként például Connecticut államban, megtudhatják az alábbi írásból. Kimberly Moran, aki pedagógusból lett a WeAreTeachers (napi pedagógiai gyakorlatot támogató internetes oldal, egyfajta „virtuális tanári”) kreatív stratégiai vezetője, a vele készült interjúban többek közt arról is beszél, milyen speciális képességekkel kell rendelkezniük azoknak szakembereknek, akiket a piaci alapon működő tartalomelőállító cégek alkalmaznak oktatási célú tartalmak előállítására, illetve milyen akkreditációs folyamatokon keresztül biztosítják, hogy az elkészült anyagok megfeleljenek az előírt minőségi kritériumoknak.

The Niche Expert: How a Teacher Can Become a Content Creator in Education