A tantermen kívüli digitális oktatás hatékonyságának egyik kulcsa a pedagógusok digitális kompetenciájának fejlesztése. A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ munkatársai rövid, adatlap-alapú felmérést végeztek a hazai pedagógus-továbbképzést biztosító szervezetek körében, hogy megtudják: milyen ingyenes módszertani támogatások, illetve digitáliskompetencia-fejlesztést nyújtó e-learning képzések állnak pillanatnyilag a tanárok rendelkezésére. Az alábbi cikkben összefoglaltuk a felmérés eredményeként tudható legfontosabb információkat.
A hazai pedagógus-továbbképzést biztosító szervezeteket megkeresve, egy rövid, adatlap alapú felmérést készítettünk, amely során a szervezeteket arra kértük, hogy jelezzék, milyen megoldásokkal tudnak hozzájárulni a vírushelyzetben távoktatásban dolgozó pedagógusok eredményesebb munkavégzéséhez. Rövid, nem reprezentatív felmérésünk keretében olyan megoldások beküldését vártuk, amelyek térítésmentesek és a digitális pedagógiai kompetencia fejlesztését támogatják. A felmerés keretében a szervezetektől az e-learning kurzusok, a távoktatás keretében elvégezhető továbbképzések, a letölthető módszertani anyagok, egyéb pedagógiai megoldások, valamint a digitális eszközök, digitális megoldások használatára felkészítő anyagok, filmek, prezentációk elérhetőségének és rövid bemutatásának megküldését kértük.
A Klebelsberg Központ távoktatást segítő módszertani támogatása
A Klebelsberg Központ a KRÉTA felületéről elérhető digitális módszertani anyagot tett közzé Segédanyag digitális módszerek és eszközök alkalmazásához címmel, amely a távtanítás mindennapi kihívásainak megoldását támogatja.
A válogatás az EFOP-3.2.4-16-2016-00001 projekt továbbképzéseihez elkészült tananyagokból készült. A „Digitális kompetencia fejlesztése” című, kiemelt uniós projekt célja a konvergencia régió tankerületi fenntartású köznevelési intézményeiben dolgozó pedagógusok digitális kompetenciáinak fejlesztése, az IKT eszközök alkalmazásával kapcsolatos módszertani megújulás támogatása.
A Segédanyag a KRÉTA rendszerbe belépve bármely pedagógus számára hozzáférhető, és az alábbi tematika szerint épül fel:
- témakör: A 21. századi iskola
- Tanulók és pedagógusok a 21. században
- A 21. századi képességek
- A 21. századi pedagógia előzményei a tanításról és tanulásról alkotott felfogásokban
- Korszerű technológiai eszközök alkalmazása a 21. századi iskolában
- A tanulásszervezés támogatása 21. századi eszközökkel
- Virtuális osztályterem
- témakör: Tartalomszerkesztés és -megosztás
- A web 2.0 alkalmazása a tanulási-tanítási folyamatban
- Dokumentumok és táblázatok szerkesztése és megosztása
- Képek és videók szerkesztése és megosztása
- Fogalomtérképek, ábrák és vázlatok szerkesztése és megosztása
- Kérdőívek és szavazások készítése és megosztása
- Feladatlapok készítése a Google Űrlapok segítségével
- Közösségi hálózatok, a Facebook pedagógiai célú alkalmazása
- Blogok és mikroblogok használata
- Wikik használata
- Az online kommunikáció lehetőségei
- Tartalomszerkesztés és -megosztás a SULINET portál segítségével
- Tartalommegosztás a NAVA segítségével
- Tartalommegosztás a ClassBox segítségével
- Az OkosDoboz használata
- A csibÉSZtúra weboldal
- témakör: IKT-eszközök és alkalmazások a tanulási-tanítási folyamatban
- IKT-eszközök alkalmazásának céljai és lehetőségei
- Szoftverek, alkalmazások felhasználása a tanulási-tanítási folyamatban
- Közös dokumentumkészítést támogató szoftverek
- Digitális produktumok előállítására alkalmas programok
- Digitális információmegosztást, kommunikációt támogató programok
- Online feladatok szerkesztésére alkalmas programok
- Oktatási játékok
- Az interaktivitás értékelésére szolgáló eszköz
- Tanterem-felügyeleti rendszerek
- A Kahoot! használata
- A Mentimeter használata
- Tanulókártyák készítése
- A kerettörténet (storyline) módszer alkalmazása a LapodaMese programmal
- Online parafatábla készítése a Linoit programmal
- Az EduBase használata
- További lehetőségek a jövő (?) digitális oktatásában
- témakör: Az e-learning tanulás lehetőségei
- Tanulás térben és időben rugalmas keretek között
- Az elektronikus tanulás és tanítás fejlődése
- E-learning rendszerek: a Moodle
- MOOC
A Klebelsberg Központ képzéseiről bővebb tájékoztatás Gaskó Krisztinától kérhető (krisztina.gasko@kk.gov.hu).
Digitális módszerek alkalmazása a középiskola és a felsőoktatás közötti átmenet könnyítésére
Az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete ingyenesen hozzáférhetővé tette a Digitális módszerek alkalmazása a középiskola és a felsőoktatás közötti átmenet könnyítésére elnevezésű továbbképzését, amelynek céljai, hogy a pedagógus:
- képes legyen az ismeretszerzést digitális eszközök gyakorlati alkalmazásával segíteni;
- megismerje az új formális és informális tanulási módszereket és képes legyen azokat a tanóráiba beágyazva a diákok képességeinek fejlesztéséhez használni;
- megismerje a tanári munkában alkalmazható pályaorientációs tevékenység szerepét és tapasztalatot szerezzen annak alkalmazásáról;
- elemezni tudja a középiskolás és egyetemista napirendjének változását;
- képes legyen az új módszerek és eszközök alkalmazásával (pl.: Moodle keretrendszer; webinárium; BYOD – Hozd a saját eszközöd) segíteni a középiskolás tanulók felkészítését a felsőfokú tanulmányaikra;
- képes legyen a módszereinek megújítására, hogy a középfokú és felsőfokú oktatás közötti szakadék csökkenjen és mérséklődjön a felsőfokú oktatásban a lemorzsolódás; végül
- további cél a reflektív magatartás és a szakmai fejlődés összefüggésének megismerése, a multiplikáció/tudásátadás legújabb módszereinek elsajátítása.
A kurzusokra az isze@isze.hu e-mailen kell jelentkezni. A kurzusokat az írásbeli érettségi után tartják, az ISZE Elnök, Dr. Bánhidi Sándorné vezetésével.
Az alapítási engedély száma: 9/214/2018
Alapító neve: Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete
Foglalkozási órák száma: 30
Bővebb információ: ITT
Letölthető jelentkezési lap: ISZE_Jelentkezesi lap
A Komplex Alapprogramhoz kapcsolódó pedagógus-továbbképzés
A Eszterházy Károly Egyetem által meghirdetett Komplex Alapprogram – Digitális alapú alprogram 30 órás távoktatási továbbképzésének céljai, hogy a pedagógusok:
- megismerkedjenek az alprogram módszertani eszköztárával és a hozzá kapcsolódó, az interneten elérhető digitális taneszközökkel;
- felkészülhessenek az IKT-alapú óratervezés módszertanára és a digitális eszközök alkalmazására a tanulás- és tanításszervezési folyamatokban;
- a digitális technológia segítségével képesek legyenek a pedagógiai munkában olyan innovatív módszertani megoldások alkalmazására, amelyek eredményesen használhatók a tanulás-tanítás folyamataiban;
- megismerjék a folyamatos, technológiával támogatott önfejlesztés lehetőségeit, valamint a tanártársaikkal digitális közösségekben való aktív részvétel lehetőségeit, amelyek segítségével megosztják a jó gyakorlataikat, produktumaikat, tapasztalataikat;
- tudatos digitális állampolgári magatartást közvetítsenek, melyen keresztül fejlesszék saját és tanítványaik digitális kultúráját.
A továbbképzés várhatóan május közepén kapja meg az akkreditációs engedélyt. Kérjük, figyeljék a Pedagógus-továbbképzések jegyzékét!
A kurzusról bővebb információt Révész Lászlótól, a Komplex Alapprogram szakmai vezetőjétől kaphatnak (revesz.laszlo@uni-eszterhazy.hu ).
Borítókép: Shutterstock