A járványhelyzet miatt elrendelt online tanulás/tanítás, az otthoni és az iskolai környezet összemosódása olyan új kompetenciákat igényel, amelyekre eddig nem, vagy kevésbé volt szükségünk. Hirtelen mindannyian az időnk és tevékenységeink önálló szervezésére kényszerültünk, ami pedagógusra, szülőre és diákra egyaránt komoly terhet ró. Arról nem is beszélve, hogy sokan több szerepkörben érintettek, például a tanítás mellett a gyermekeikről is gondoskodniuk kell ugyanabban a térben és időben.
Mit tehetünk önmagunk és diákjaink testi-lelki egészségének megőrzéséért? Ezt a kérdéskört járta körül a Digitális Témahét két webináriuma. A Kamaszok az online tanulás idején címmel a serdülőkor sajátosságaira koncentrálva beszélgettünk Pápai Júlia középiskolai tanárral és Borbély Dóra pszichológussal arról, mit tehetünk pedagógusként a jelen helyzetben. Az Egészségmegőrzés online tanulás idején című előadásban pedig Juhász Sarolta általános iskolai tanár beszélt – a fokozott online jelenlét és a mozgásszegény életmód következményeként – az ún. stresszreaktív területek megnövekedett terheltségét oldó lehetőségekről a tanárok saját és a tanulók (elsősorban az alsós diákok) egészségmegőrzésével kapcsolatban. A webináriumból megtudhatják:
- melyek a legérintettebb stresszreaktív területek testünkön;
- hogyan hat vissza a stresszreaktív területek tudatosítása az egészségünkre;
- hogyan segíti a légzés és a testünk súlyvonalának tudatosítását támogató jógagyakorlatok az egészségünkre;
- milyen egyszerű koncentrációt és figyelmet frissítő gyakorlatokkal támogathatjuk az alsós tanulókat az online tanulás során.
További támogatást nyújthat a téma iránt érdeklődők számára:
- a Nyírő Gyula Országos Pszichiátriai és Addiktológiai Intézet ingyenesen elérhető Mentőöv érzelmi viharok esetére – Érzelemszabályozás a gyakorlatban című kiadványa.
- egy grafikus összefoglaló a kiadványból.
Amennyiben további ötleteket szeretne felfedezni a digitális eszközökkel is támogatott pedagógiai megoldásokra, keresse fel a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ tudásbázisát, amely számos más területen is segítségére lehet.
Kérdezzen, és mi válaszolunk!
A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ munkatársai digitális fogadóóra keretében vállalják azon egyedi, elsősorban a tanítási-tanulási folyamatban jelentkező digitális pedagógiai megoldásokra, pedagógiai módszertani alkalmazásokra, illetve azok tanulási folyamatba építésére vonatkozó kérdéseik megválaszolását, amelyekre a már közzétett írásokban csak kevéssé tudtak fókuszálni.
A tapasztalatok szerint az eszközhasználat során felmerülő kérdések zöme a felhasználásra kerülő eszközök paramétereiből és a felhasználási környezetből következik, így ezekben valószínűleg kisebb hatékonysággal tudunk támogatást nyújtani. Kérdéseikre akkor tudunk valóban támogató választ adni, ha a lehető legtöbb részletet megadnak a felmerült problémával kapcsolatosan. Sokat segíthet számunkra azon kísérletek leírása is, amelyek nem vezettek eredményre, hiszen ezáltal a szóban forgó megoldási alternatívát eleve ki tudjuk szűrni a javaslatainkból.
Kérdéseiket a szakmai_tamogatas@djnkft.hu e-mail címen tehetik fel!