Az SZTE a járvány idejére hozzáférhetővé tette az eDia-rendszert

A koronavírus-járvány miatt kialakult oktatási helyzetre tekintettel, a Szegedi Tudományegyetem mindenki számára hozzáférhetővé tette az eDia-rendszert annak érdekében, hogy támogassa a pedagógusokat a tanulás-tanítás folyamatosságának biztosításában. Az eDia feladatai az 1–6. évfolyam számára készültek, és tudományosan megalapozott tartalmi keretekre épülnek. A rendszer az olvasás, a matematika és a természettudományok területéről összesen több mint 25.000 innovatív, multimédiás feladatot tartalmaz.

– díjmentesen használható az SZTE eDIA rendszere
– 25.000 tesztfeladat
– írás, olvasás, szövegértés, matematika gyakorlás
– 1–6. osztályig

A Szegedi Tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoport „Diagnosztikus mérések fejlesztése” című projektje keretében elkészült platformról egy újgenerációs, elektronikus diagnosztikus mérési rendszer érhető el. Az eDia változatos, multimédiás elemeket is felhasználó online tesztjei most feladatbankká átalakulva segíthetik a tanárokat a tantermen kívüli, digitális munkarend ideje alatt az oktatásban.

Az eszköz eredeti célja, hogy évente több alkalommal, elsősorban 3 fő műveltségi területen (matematika, természettudomány, olvasás) értékelje a tanulók fejlődését, s ezáltal képes legyen időben jelezni az esetleges lemaradásokat. A három fő terület mellett további képességterületek (pl.: írás, informatikai műveltség, vizualitás, problémamegoldás, motiváció, szociális és zenei képességek) értékelésére is lehetőség van.

A rendszert vészhelyzeti üzemre állították át, amelynek megfelelően jelen helyzetben nem diagnosztikus, hanem gyakorló feladatokként használhatók a hozzáférhetővé tett, több tízezer feladatot tartalmazó bank elemei.

A rendszer használata – legyen szó feladatfejlesztésről, lektorálásról, tesztösszefűzésről, vagy akár a rendszerben megszerkesztett feladatok adatfelvétel során történő megoldásáról – nem igényel speciális hardveres vagy szoftveres környezetet. Mindössze egy internetes böngésző (Mozilla Firefox vagy Google Chrome, lehetőség szerint a legfrissebb verziószámú) és internetkapcsolat szükséges az eDia alkalmazásához. A képekkel, hangokkal, animációkkal, videókkal színesített feladatok és a változatos válaszadási formák (kijelölés, kattintás, átszínezés, mozgatás, átrendezés) életszerűbbé, élvezhetőbbé teszik a feladatok megoldását.

Az 1–3. évfolyamon a feladatok utasításait meg lehet hallgatni, tehát nem kell hozzá olvasni, így óvodás kortól a kisiskolás korig (3. osztályig) használható.

A felület alkalmas a hátrányos helyzetű iskolák és diákok támogatására is. Lehetőség van a speciális igények, az óvodai nevelés és átmenet hatékony támogatására is. Az eDia-rendszerben történő tesztelésekben, felmérésekben a tanulók egyedi és visszafejthetetlen azonosítókkal vesznek részt, amit az iskola tölt fel a rendszerbe, ezáltal biztosítva az anonimitást. Az eredményekről a pedagógusok a rendszerbe belépve országos adatokhoz, sztenderdekhez viszonyítva részletes visszacsatolást kapnak.

Az SZTE a járványra való tekintettel nemcsak nyilvánossá tette, hanem bővítette is a felhasználási lehetőségek körét. A http://edia.hu/digitalis-kihivas/ oldalon jelenleg elérhető szolgáltatások:

– Egyéni regisztrációhoz kötött eDia tanári tesztes modul
A pedagógusok vagy a szülők közel 20.000 matematika-, olvasás- és természettudomány feladatból válogathatnak évfolyam, terület és dimenzió szerint (attól függően, hogy a feladat a diszciplináris tudást, a tudás alkalmazását vagy az adott területen a gondolkodási képességek fejlettségi szintjét méri). A teszt összeállítása során választhatnak fejlesztő tesztet is, amikor feladatonként kapnak a visszacsatolást. 1–3. évfolyamon a feladatok meghallgathatóak.

– Egyéni regisztrációhoz kötött eDia óvodás tesztek modul
Óvodásoknak és első évfolyamos diákoknak ajánlott, főleg az ovi-iskola átmenet megkönnyítését szolgáló modul, közel 1000 feladattal. A feladatok kivétel nélkül meghallgathatóak. Felmérő tesztek mellett fejlesztő teszt összeállítása is lehetséges.

– Fejlesztő programok
Iskolai szintű regisztrációt és a diákok azonosítójának elküldését igényli, majd szabadon használhatóak.

– Egérhasználat-teszt
A kisiskolás diákok egérhasználati képességeit méri és fejleszti. Fontos lehet ott, ahol a diákok nem érintőképernyős eszközökön, hanem asztali számítógéppel és egérrel dolgoznak, tanulnak.

– Főterület-tesztek
Iskolai szintű regisztrációt igénylő, diagnosztikus mérések tesztjei, ahol a pedagógusok igen részletes visszacsatolást kapnak a diákok teljesítményéről – országos szintű adatok fényében. A diákok azonnali százalékos visszacsatolást látnak a teszt végén. Egy területre akárhányszor be lehet lépni a rendszerbe feltöltött azonosítóval, a diákok minden alkalommal más-más feladatokat, teszteket kapnak. 1–3. évfolyamig meghallgathatóak a feladatok utasításai.

 

Bővebb információ:
eDia-rendszer

Kapcsolódó cikk:
Az alsósok távoktatását segíti a Szegedi Egyetem és az MTA

Hasonló kezdeményezés:
Ingyenesen elérhető a Darts Matek az általános iskolák 1–8. osztályai számára