Jó gyakorlatok – A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ módszertani ajánlásai digitális munkarend idején

A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ munkatársai már a tavalyi digitális munkarendre való átállás idején is számos cikkel, írással, webináriummal és személyes segítséggel igyekezett támogatni az intézményeket. A tapasztalatok és a közös tudás számos olyan tartalmat, ajánlót, jó gyakorlatot hozott létre, amelyek a jelenlegi digitális munkarend idején is hasznos segítsége lehet pedagógusoknak, intézményeknek. Ezek a tartalmak honlapunk Digitális munkarend oldalán is elérhetők!

A DPMK a Digitális Témahét programmal karöltve, rendszeresen megjelenő ajánlókkal szeretne gyakorlati támogatást nyújtani a digitális pedagógiai folyamatok tervezéséhez, megvalósításához.

Digitális pedagógiai ötletek

Az online oktatásban zajló pedagógiai folyamatok tervezése – hasonlóan a jelenléti oktatásra való felkészüléshez – jelentős időráfordítást igényel. A rutin kialakulásával természetesen már csökken ez az időigény, de még így is sokszor előfordul, hogy valamilyen gondolatébresztő, „élénkítő” ingerre van szükségünk. Az alábbiakban ehhez szeretnénk támogatást nyújtani, bízva abban, hogy az ismertetett két kiadványban megismerhető pedagógiai tervek és projektötletek inspirálják a napi pedagógiai gyakorlatukhoz kapaszkodókat kereső pedagógusokat.

Felhívjuk a figyelmüket, hogy az alábbi módszertani ötletek, tervek a Digitális Témahét 2021 pályázatán is felhasználhatók, egyúttal bíztatunk minden kedves kollégát, hogy pályázzon az idei évi digitális eszköztámogatásokra és a program partnerei által felajánlott különdíjakra.

Ötlettár

A Digitális Témahét 2020-as programjára ajánlott online tanulási környezetben megvalósítható projektötleteket, valamint a program 12 frissített mintacsomagjából négy projekt online tanulási környezetre adaptált változatát tettük közzé ebben a kiadványban.

Fókuszban a digitális pedagógia

A 2020 végén megjelent kiadvány a DPMK pedagóguspályázatán nyertes pedagógiai tervek közül nyolc olían ötletet mutat be, amely az online tanulás során is megvalósítható.

Digitális pedagógiai módszertani ajánlások

Digitális pedagógiai módszertani ajánlások gyűjteménye című online kiadvány további néhány fejezetének bemutatását olvashatják alább. Sorozatunkban a kötet azon fejezeteire irányítjuk rá a pedagógusok figyelmét, amelyek hasznos iránymutatást adnak, tanácsokat, javaslatokat fogalmaznak meg a távolléti oktatás digitális pedagógiai gyakorlatát érintő kérdésekre.

Tananyag- és taneszközforrások, háttéranyagok, jó gyakorlatok

A fejezetben olyan online gyűjtőfelületek kerülnek bemutatásra, amelyeken pedagógiai céljaiknak megfelelő digitális tartalmak széles kínálatából válogathatnak. Ezen platformokon módszertani leírásokat, óraterveket, projektötleteket, digitális alkalmazásokat ismertető kiadványokat, illetve az osztálytermi gyakorlatot fókuszba helyező előadásvideókat találhatnak, amelyek segíthetik az eredményesebb és differenciáltabb pedagógiai folyamatok megtervezését. Részletes leírást olvashatnak a különböző tudásbázisok használatáról, többek között a DPMK horizontális tudásmegosztó felületéről, melyen nemcsak számos minőségi, könnyen adaptálható pedagógiai terv áll rendelkezésükre, de komplex módszertani csomagok, digitális eszközökkel támogatott jó gyakorlatok, oktatóvideók, eszközbemutatások, előadások és könnyen hasznosítható projektötletek is fellelhetők. A Digitális Gyermekvédelmi Stratégia honlapján elérhető Digitális káprázatok című tananyagcsomag segítségével a digitális gyermekvédelem témáját könnyedén beépíthetik a tanítási-tanulási folyamatba, a Digitális Szakképzési Tananyagtár felületén pedig saját jó gyakorlataikat és különféle digitális tartalmaikat is megoszthatják kollégáikkal és diákjaikkal. Bővítse pedagógiai eszköztárát a bemutatott hasznos platformok használatával a hivatkozásra kattintva!

Kérdezzen, és mi válaszolunk!

A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ munkatársai digitális fogadóóra keretében vállalják azon egyedi, elsősorban a tanítási-tanulási folyamatban jelentkező digitális pedagógiai megoldásokra, pedagógiai módszertani alkalmazásokra, illetve azok tanulási folyamatba építésére vonatkozó kérdéseik megválaszolását, amelyekre a már közzétett írásokban csak kevéssé tudtak fókuszálni.

A tapasztalatok szerint az eszközhasználat során felmerülő kérdések zöme a felhasználásra kerülő eszközök paramétereiből és a felhasználási környezetből következik, így ezekben valószínűleg kisebb hatékonysággal tudunk támogatást nyújtani. Kérdéseikre akkor tudunk valóban támogató választ adni, ha a lehető legtöbb részletet megadnak a felmerült problémával kapcsolatosan. Sokat segíthet számunkra azon kísérletek leírása is, amelyek nem vezettek eredményre, hiszen ezáltal a szóban forgó megoldási alternatívát eleve ki tudjuk szűrni a javaslatainkból.

Kérdéseiket a szakmai_tamogatas@djnkft.hu e-mail címen tehetik fel!