A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ munkatársai már a tavalyi digitális munkarendre való átállás idején is számos cikkel, írással, webináriummal és személyes segítséggel igyekezett támogatni az intézményeket. A tapasztalatok és a közös tudás számos olyan tartalmat, ajánlót, jó gyakorlatot hozott létre, amelyek a jelenlegi digitális munkarend idején is hasznos segítsége lehet pedagógusoknak, intézményeknek. Ezek a tartalmak honlapunk Digitális munkarend oldalán is elérhetők!
A DPMK a Digitális Témahét programmal karöltve készülő, immár negyedik alkalommal megjelenő ajánlóknak most a szerkezetét is átszabtuk, hiszen a szokásos rovatok helyett mindössze egyetlen témát járunk körbe.
Cikkünkben az online kontaktórák, másképp a szinkrón tanítási-tanulási folyamatok motivációjával kapcsolatos módszertani megoldásokat ajánljuk pedagóguskollégáink figyelmébe. Minden bizonnyal a figyelem és érdeklődés felkeltése. illetve fenntartása az egyik legnehezebb feladata egy pedagógusnak a tanteremben megvalósuló oktatás során is. Az online térben további nehézségekkel kell számolnunk, hiszen nem mehetünk oda és nem érinthetjük meg a vállát egy éppen elkalandozó figyelmű diákunknak, továbbá azt sem tudjuk állandóan ellenőrizni, hogy a párhuzamosan folytatnak-e más tevékenységet is. A bezártság és a tehetetlenség pedig a motivációnkra is negatívan hathat. Éppen ezért érdemes a kevesebb feladatmennyiség mellett az érdekes, kreatívabb és figyelemfelkeltésre alkalmas digitális módszereket alkalmazni.
Ahogy egy zenekari nyitány is megadja az alapmű befogadásával kapcsolatos élményünket, úgy a tanulási-tanítási folyamat kezdőpontja is meghatározó diákjaink számára. A szinkrón tanulási helyezetekben érdemes kezdésként minden alkalommal valamilyen ráhangoló, a diákok érzelmi állapotát, viszonyulását az adott tananyagra irányító, valamint előzetes ismereteiket is diagnosztizáló digitális eszközt alkalmazni.
Az érdeklődés felkeltésére alkalmas, online elérhető vagy megosztható oktatási célú tartalmak típusai lehetnek:
- videók (például ismeretterjesztő filmek, dokumentumfilmek, szórakoztató filmek, oktatási célú mozgóképek);
- képek, műalkotások;
- zeneművek (például a diákjaink érdeklődési területeinek megfelelő, akár populáris, akár a pedagógus által kiválasztott zeneművek, effektek);
- hanganyagok (például rádiójátékok, versek, interjúk);
- kerettörténetek: elsősorban 1–6. évfolyamon lehet motiváló egy a tanulási folyamatot kerettörténetbe ágyazó szerkezet, például egy fiktív levél, amely valamilyen szakértői szerepet (tudós, kutató, segítő) ajánl a diákok számára.
Digitális eszközök, amelyek a ráhangoló tevékenységeket, illetve az előzetes ismereteket diagnosztizáló tevékenységeket támogatják:
- szavazás (például Mentimeter, Socrative);
- szófelhő (például WordArt, Mentimeter);
- videó-, kép-, hanganyagokhoz kapcsolódó kérdéssor:
- Edpuzzle (teszt- illetve nyitott kérdéseket is megadhatunk);
- LearningApps (csak tesztkérdéseket adhatunk meg);
- online parafatáblán elhelyezett kérdések és reflexiók (például Lino, Padlet, online tanulási keretrendszerek együttműködést biztosító eszközei);
- tesztek (például Quizizz, Quizlet, Socrative, LearningApps)
Online elérhető adatbázisok (a teljesség igénye nélkül):
- Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum: Alapfilmek oldala.
- MTVA Archívum (kották, hanganyagok, mozgóképek, képek).
- Az Edpuzzle alkalmazás szerkesztőfelületével összekapcsolt adatbázisok: YouTube, Khan Academy, TEDX Talks, Veritásium, Numberphile, Crash Course.
- Zanza TV (középiskolásoknak).
- Közgyűjtemények digitalizált tartalmai.
Kapcsolódó webinárium:
- A Hogyan készítsünk projektet címmel készült videósorozatunk Kezd a kontaktórát interaktívan! epizódja összefoglalja a digitális eszközökkel támogatott ráhangoló és diagnosztikus mérésre alkalmas pedagógiai módszereket, konkrét digitális eszközbemutatással összekapcsolva.
Kapcsolódó óraterv a Tudásbázisban:
- Az oktatóvideóban és a cikkben is javasolt Edpuzzle alkalmazás órai használatára láthatunk egy nagyon izgalmas, az angolnyelv-órákon az online tanulás során is felhasználható tevékenységet az A Day in the Life című óratervben.
Kérdezzen, és mi válaszolunk!
A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ munkatársai digitális fogadóóra keretében vállalják azon egyedi, elsősorban a tanítási-tanulási folyamatban jelentkező digitális pedagógiai megoldásokra, pedagógiai módszertani alkalmazásokra, illetve azok tanulási folyamatba építésére vonatkozó kérdéseik megválaszolását, amelyekre a már közzétett írásokban csak kevéssé tudtak fókuszálni.
A tapasztalatok szerint az eszközhasználat során felmerülő kérdések zöme a felhasználásra kerülő eszközök paramétereiből és a felhasználási környezetből következik, így ezekben valószínűleg kisebb hatékonysággal tudunk támogatást nyújtani. Kérdéseikre akkor tudunk valóban támogató választ adni, ha a lehető legtöbb részletet megadnak a felmerült problémával kapcsolatosan. Sokat segíthet számunkra azon kísérletek leírása is, amelyek nem vezettek eredményre, hiszen ezáltal a szóban forgó megoldási alternatívát eleve ki tudjuk szűrni a javaslatainkból.
Kérdéseiket a szakmai_tamogatas@djnkft.hu e-mail címen tehetik fel!