A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ módszertani ajánlásai digitális munkarend idején – Online biztonság

A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ munkatársai már a tavalyi digitális munkarendre való átállás idején is számos cikkel, írással, webináriummal és személyes segítséggel igyekezett támogatni az intézményeket. A tapasztalatok és a közös tudás számos olyan tartalmat, ajánlót, jó gyakorlatot hozott létre, amelyek a jelenlegi digitális munkarend idején is hasznos segítsége lehet pedagógusoknak, intézményeknek. Ezek a tartalmak honlapunk Digitális munkarend oldalán is elérhetők!

A DPMK a Digitális Témahét programmal karöltve készülő ajánlókban tartjuk magunkat az egységesített szerkezethez, ismét mindössze egyetlen témát járunk körbe.

Az online biztonsággal kapcsolatos oktatóvideókra, illetve összeállításokra fókuszálunk. A Digitális Témahét programjában a kezdetektől fogva fontos szerep jutott a tudatos és biztonságos médiahasználatnak. A webináriumok vendégelőadói olyan tanácsokat, javaslatokat fogalmaztak meg, amelyek a pedagógusok, a szülők és a diákok számára egyaránt hasznosak. A járványhelyzet során megnövekedett online jelenlét miatt felerősödő kockázati tényezőket a digitális eszközhasználat előnyeivel és lehetőségeivel együtt, komplex módon mutatják be az alábbi előadások, valamint az itt megismerhető oktatási tartalmak, ötletek, tananyagcsomagok és oktatási célú videók.

„A szelfiktől a netes csalásokig” – internetbiztonságról gyerekeknek a Keress Rá! animációs sorozattal az iskolában

A „Keress rá!” BAFTA-jelölt sorozat epizódjaiból könnyen megtaníthatjuk a diákoknak, hogyan mozoghatnak okosan, felelősségteljesen és nem utolsósorban biztonságosan az online térben. Bereczki Enikő ifjúsági és generációs szakértő előadásában a sorozat tematikus bemutatásán kívül betekintést kaphatunk a filmek és az ahhoz kapcsolódó óravázlatok tanórán és tanórán kívüli felhasználási lehetőségeibe, tantárgyi kapcsolódási pontjaiba, a Da Vinci Kids alkalmazás órai használatába. Felhívjuk a figyelmet, hogy a Digitális Témahét 2021 programjának keretében a Da Vinci Media különdíjakkal jutalmazza a „Keress rá” BAFTA-jelölt sorozat epizódjaira épülő pedagógiai projekteket, illetve online oktatási jó gyakorlatokat. A sorozat epizódjai a Digitális Témahéten regisztrált intézmények számára ingyenesen elérhetők. A különdíj pályázatról itt olvashat bővebben.

Internetbiztonság Sangoval – Digitális gyermekvédelmi munkafüzetek a 12 éven aluliak számára

A Nemzetközi Távközlési Egyesület (ITU) 2020-ban – több mint tíz év után – megújította Online gyermekvédelmi útmutatóit. A csomagban két korosztály, az 5–9 és a 9–12 évesek számára is található egy-egy szülővel, pedagógussal együtt feldolgozható internetbiztonsági munkafüzet, melyeket dr. Baracsi Katalin internetjogász, a Digitális Gyermekvédelmi Stratégia oktatója mutat be az előadás során. Az anyagok a digitális gyermekvédelem oldaláról tölthetők le.

A médiaműveltséggel kapcsolatos készségek fejlesztése digitális környezetben (eszközök, módszerek, tartalmak)

Timár Borbála, a Digitális Gyermekvédelmi Stratégia oktatási szakértője előadásában közérthető módon helyezi keretbe a médiaműveltség oktatási vonatkozásainak elméleti hátterét, majd konkrét példákon keresztül mutatja be azokat a kiemelt szempontokat, amelyek a (digitális) pedagógiai gyakorlatban már megkerülhetetlenek. Többek között választ kaphatunk arra, hogy:

  • milyen szempontok mentén válasszunk alkalmazásokat a tanítási gyakorlatunk során (reklámok, digitális lábnyom stb.);
  • milyen szempontokra figyeljünk szülőként, amikor gyermekünk médiafogyasztásához tudatosan szeretnénk viszonyulni (például online játékok);
  • melyek azok az európai és magyar szabályozók, amelyekre figyelemmel kell lennünk diákjaink/gyermekeink médiafogyasztási szokásainak alakítása során (PEGI, korhatár-besorolás);
  • hogyan védhetjük meg a magánszféránkat, hogyan kezeljük adatainkat az ingyenes szolgáltatások használata közben;
  • milyen médiahasználati fókuszokra kell figyelemmel lennünk és milyen készségek fejlesztésére helyezzük a hangsúlyt a digitális pedagógiai folyamatok tervezésekor (tudatos alkalmazásválasztás, forráshasználat, információkezelés, új tartalmak alkotása, publikálása).

Médiapakk 1 – Médiatudatosságot fejlesztő tananyagcsomag alsó tagozatosoknak
Médiapakk 2 – Médiatudatosságot fejlesztő tananyagcsomag felső tagozatosoknak
Médiapakk 3 – Médiatudatosságot fejlesztő tananyagcsomag középiskolásoknak

A Televele Médiapedagógiai Műhely Egyesület – az Informatikai Vállalkozások Szövetségével együttműködve, az EMMI megbízásából – készítette el 2018-ban a változó médiakörnyezet kihívásaira reflektáló médiapedagógiai tananyagcsomagjait – ennek a gyakorlatban való alkalmazását ismerhetjük meg korosztályi bontásban a három előadáson. A tananyagcsomagok, különösen az alsó tagozat számára készített, az online oktatás idején is könnyen adaptálható óravázlatai és oktatófilmjei a mai napig aktuálisak.

Médiatudatosság-projektek a Digitális Témahéten

A tudatos és biztonságos médiahasználatot fejlesztő, ingyenesen elérhető online tananyagcsomag letölthető kész óravázlatokat, az órákon használatra javasolt alkalmazásokhoz tutorial videókat és minden szükséges forrást és mellékletet tartalmaz. A Digitális Témahétre a Digitális Káprázatok tananyagcsomaghoz kapcsolódva négy projektjavaslat készült el – az internetfüggőségek, a testképzavar, az információ hitelessége és a több forrásból történő tájékozódás témakörében – középiskolások számára; a webinárium ezeket a projektötleteket is bemutatja. Felhívjuk a figyelmüket, hogy a Digitális Káprázatok tananyagcsomag használatára épülő pedagógiai projektek és online oktatási jó gyakorlatok az idei évben is különdíjban részesülhetnek, amennyiben regisztrálnak és pályáznak a Digitális Témahét 2021 program keretében. A különdíj pályázatról itt olvashat bővebben.

A Digitális Káprázatok tananyagcsomaghoz kapcsolódó módszertani ötletek:

Kapcsolódó hírek, oldalak:

Digitális pedagógiai módszertani ajánlások

Adatvédelem, online biztonság

A digitális munkarend okozta intenzívebb internethasználat nemcsak lehetőségekkel, hanem kockázatokkal is jár, így a gyermekek online védelmére, a tudatos internethasználat és a médiaműveltség fejlesztésére is érdemes most kiemelt figyelmet fordítanunk. A fenti linken tájékozódhatnak ezen online kockázatokról, a megelőzésüket szolgáló lépésekről, valamint részletes információkat és hasznos tanácsokat kaphatnak a személyes adatok védelme kapcsán, intézményi szinten is. Nemcsak adatvédelmi, de személyiségfejlődési problémákkal is járhat a gyermekek és fiatalok folyamatos online jelenléte, a magánszféra és a nyilvánosság határának összemosódása. Fontos körültekintően megválasztani az online oktatás platformjait, valamint informálódni a lehetséges személyiségfejlődést veszélyeztető tartalmakról és arról, hogyan védekezhetünk ellenük. A hivatkozásra kattintva olvashatnak arról, miként lehet biztonságos, erőszakmentes online osztálytermi környezetet megteremteni és hogyan építhető be az oktatási folyamatba a médiaintelligencia és a -tudatosság fejlesztése.

Családvédelmi beavatkozások

Az online világban az állam, a médiapiaci szereplők és a család közös feladata, hogy a gyermekek testi, lelki és intellektuális biztonságáról gondoskodjon. A fejezet tartalmazza számos nemzetközi szervezet együttműködésében készült dokumentum ajánlásait arra vonatkozóan, milyen színtéren milyen intézkedések tehetők a gyermekek online támogatása, tudatosítása érdekében és hogyan biztosítható a biztonságos tanulási környezet. A koronavírus-járvánnyal kapcsolatos korlátozások hatást gyakorolnak a gyermekek mentális egészségére és jóllétére, a korosztályi sajátosságoknak megfelelően pedig különböző lépéseket tehetünk megóvásuk érdekében. Ezzel kapcsolatos tanácsokat is olvashatnak, megismerhetik a fiatalok digitális jóllétének legfontosabb szempontjait és megtudhatják, hogyan minimalizálhatóak a gyermekeket a világhálón fenyegető kockázatok.

Kérdezzen, és mi válaszolunk!

A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ munkatársai digitális fogadóóra keretében vállalják azon egyedi, elsősorban a tanítási-tanulási folyamatban jelentkező digitális pedagógiai megoldásokra, pedagógiai módszertani alkalmazásokra, illetve azok tanulási folyamatba építésére vonatkozó kérdéseik megválaszolását, amelyekre a már közzétett írásokban csak kevéssé tudtak fókuszálni.

A tapasztalatok szerint az eszközhasználat során felmerülő kérdések zöme a felhasználásra kerülő eszközök paramétereiből és a felhasználási környezetből következik, így ezekben valószínűleg kisebb hatékonysággal tudunk támogatást nyújtani. Kérdéseikre akkor tudunk valóban támogató választ adni, ha a lehető legtöbb részletet megadnak a felmerült problémával kapcsolatosan. Sokat segíthet számunkra azon kísérletek leírása is, amelyek nem vezettek eredményre, hiszen ezáltal a szóban forgó megoldási alternatívát eleve ki tudjuk szűrni a javaslatainkból.

Kérdéseiket a szakmai_tamogatas@djnkft.hu e-mail címen tehetik fel!