Kérdések és projektek – A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ módszertani ajánlásai digitális munkarend idején

  • Vajon minden út a digitális világba vezet?
  • Hogyan kötheti össze egy projekt New Yorkot Péccsel?
  • Mire képes egy középiskolásokból szerveződő stáb?
  • Hogyan készíthetünk rajzfilmet óvodásokkal?
  • Hogyan lehetséges a tehetséggondozás a pandémia idején?
A fenti kérdések mögött olyan megvalósított projektek állnak, amelyek mindegyike digitális pedagógiai jó gyakorlatként példa és minta lehet a pedagógusok számára az online térben és a jelenléti oktatásban egyaránt.

Öt olyan jó gyakorlatot ajánlunk a figyelmükbe, amelyek az elmúlt években a Digitális Témahét programjának kiemelt, díjazott projektjei voltak. Bár a digitális munkarend során a jelenléti projekthetek személyes kapcsolatainkra ható erejét nem élhetjük meg, azonban a módszer alkalmazása több szempontból mégis indokolt és hatékony megoldás lehet az online tanulás, vagy akár a hibrid/jelenléti oktatás idején is. A projektekben leírtak mögött megbúvó gyakorlati segítségen túl ösztönözni is szeretnénk Önöket, hogy a digitális munkarendben szerzett tapasztalataikra alapozva csatlakozzanak a Digitális Témahét programjához.

A 2016-os Témahét második helyezett projektjében, a Humans of New York címmel megvalósuló nemzetközi projekt nyomán a PTE Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium és Szakközépiskola 9/b osztálya a Humans of Pécs című projektben a Pécs városában élő személyekkel készítettek interjúkat, majd azokat publikálták az interjúalanyok engedélyével. A projekt során a diákok az angol nyelvi és a mozgógépkultúra és médiaismeret tantárgyhoz kapcsolódó elméleti és gyakorlati ismereteiket mélyíthették el, miközben a tanulási folyamat az empátia, a társismeret és a személyes történetek által közvetített alapvető emberi értékeket állította a tanulás fókuszába.

Klacsákné Tóth Ágota neve ismerősen cseng a digitális pedagógiai projektek világában. A 2017-es Témahét nyertes, Minden út a digitális világba vezet? címmel megvalósult projektjében a diákok egy különleges időutazásban vesznek részt, melynek során a digitális világba érve a legmodernebb technológiákkal ismerkedhetnek meg, többek között a digitális vezérléstől a virtuális valóságon keresztül a 3D nyomtatásig, miközben megtapasztalhatják, hogy a programozás bárki számára elérhető és megvalósítható.

A 2018-as Témahét médiaműveltség fejlesztéséért járó különdíját a Stáb – az iskolai témahét tudósító csapata című projektterv szerzője Pápai Júlia, a BGSZC. II. Rákóczi Ferenc Közgazdasági Szakgimnáziuma tanára nyerte el. A projekt célja az intézményben évről évre megvalósuló intézményi szintű témahétről való tudósítás. A tanulási folyamat mintegy projekt a projektben, hiszen az erre jelentkező diákok egy szerkesztőséggé válva nemcsak az adott év közös intézményi témáját dolgozzák fel (2018-ban például a média és a gyermekvédelem volt a téma, 2017-ben a fenntarthatóság), hanem rendre tudósítanak a többi tanulócsoport projektjéről blog vagy éppen híradó formájában.

2019-ben Szokola Péter Rajzfilmkészítők című, óvodások részvételével lezajlott projektje a Témahét pedagógus kategóriában ért el III. helyezést. A projekt során a gyerekek médiafogyasztási szokásainak tudatosításán keresztül jutnak el az első, saját rajzfilmjük elkészítéséig. A rajzfilmek létrehozása olyan komplex készségfejlesztési lehetőség, amely az óvodáskorú gyermekek finommotorikájától a beszédértéséig számos alap kompetenciát ölel fel, amellett, hogy hangsúlyosan épít a gyerekek társismeretére és együttműködésére is.

2020-ban – a Digitális Témahét jubileumi évében – a projektek egy része már a digitális munkarendben valósult meg. A Bükkábrányi Erőss Lajos Református Általános Iskola első helyezéssel díjazott Ki miben Erős(s)? Erőss-hét 2020 című intézményi projektje kiváló példája volt az online tanulás során megvalósuló digitális eszközökkel támogatott pedagógiai projekteknek. Az otthoni környezetet és az iskolában szerzett tudásukat összekötő tevékenységeken keresztül a diákok tehetséggondozására helyezte a hangsúlyt a projekt, amelyben az intézmény tanulói számos műfajban mutathatták meg tudásukat.

A cikkben kiemelt projekteken túl több száz minőségi oktatási tartalom érhető el a Digitális Témahét Tudásbázisában valamint a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ Digitális Pedagógiai Tudásbázisában.

A koronavírus miatt kialakult járvány miatt a Digitális Témahétre meghosszabbított határidővel lehet regisztrálni és pályázni a Digitális Témahét oldalán. A regisztráció április 30-án zárul, a pályázati határidő május 3-áig tart.

Kérdezzen, és mi válaszolunk!

A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ munkatársai digitális fogadóóra keretében vállalják azon egyedi, elsősorban a tanítási-tanulási folyamatban jelentkező digitális pedagógiai megoldásokra, pedagógiai módszertani alkalmazásokra, illetve azok tanulási folyamatba építésére vonatkozó kérdéseik megválaszolását, amelyekre a már közzétett írásokban csak kevéssé tudtak fókuszálni.

A tapasztalatok szerint az eszközhasználat során felmerülő kérdések zöme a felhasználásra kerülő eszközök paramétereiből és a felhasználási környezetből következik, így ezekben valószínűleg kisebb hatékonysággal tudunk támogatást nyújtani. Kérdéseikre akkor tudunk valóban támogató választ adni, ha a lehető legtöbb részletet megadnak a felmerült problémával kapcsolatosan. Sokat segíthet számunkra azon kísérletek leírása is, amelyek nem vezettek eredményre, hiszen ezáltal a szóban forgó megoldási alternatívát eleve ki tudjuk szűrni a javaslatainkból.

Kérdéseiket a szakmai_tamogatas@djnkft.hu e-mail címen tehetik fel!