Keress rá és hallgass bele! rovatunkban a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ (DPMK) Digitális Témahét programjának keretében készült webináriumokból rendszeresenajánlunk előadásokat, egy-egy kiemelt, az online tanítás és tanulás során felmerülő pedagógiai kérdések, célok mentén. Célunk, hogy kiemelten a Digitális Pedagógiai Tudásbázis, valamint a DPMK és a Digitális Témahét támogatói platformjain való eligazodást segítsük, hatékony és gyors támogatást nyújtva a digitális munkarendre való átállás során.
Online oktatás és digitális pedagógia
A rovatot nyitó ajánlásunk egy frissen elhangzott előadás: Online oktatás és digitális pedagógia. Dr. Főző Attila László és Jánossy Zsolt senior digitális fejlesztők foglalják össze azokat a pedagógiai tervezéssel kapcsolatos alapelveket, tervezési szempontokat és módszertani megoldásokat, amelyek specifikusak az online tanulás idején. A távolléti oktatás kapcsán elhangzott néhány fontos alapvetés, amelyekből kiemelünk néhány értékes gondolatot:
- Ne ugyanúgy tanítsunk, mintha iskolában lennénk!
- A tanulástámogató rendszerek használata elkerülhetetlen
- Az értékelés átgondolása kulcskérdés.
- Mentsük meg a tanulók motivációját!
Az előadásvideóban többek között választ kaphatunk arra, hogy
- Miért fontos mind a pedagógiai gyakorlatunk, mind a tanulóink haladása szempontjából a különböző készségekre, ismeretekre figyelemmel lenni?
- Hogyan érdemes megszervezni egy tanuló egy napját a távolléti oktatásban?
- Hogyan reagálhatunk hatékonyan a megnövekedett kommunikációs igényre?
- Kialakítsunk-e álláspontot a szülői és a tanulói együttműködésről?
- Hogyan néz ki a napi munkarend a digitális munkarendben?
- Milyen szempontokra legyünk figyelemmel a napi pedagógiai gyakorlatunk tervezése és megvalósítása során az online tanulási térben?
Kapcsolódó hír:
Kamaszok az online oktatás idején
A második ajánlott előadásunk különlegessége, hogy a december óta online tanuló középiskolás korosztályra, azaz a kamaszokra fókuszál. A Kamaszok az online oktatás idején címmel megvalósult beszélgetés során Borbély Dóra, a Budai Tanácsadó pszichológusa és médiapedagógus, valamint Pápai Júlia, a II. Rákóczi Ferenc Közgazdasági Technikum német–közgazdaságtan szakos tanára (és egyben az egyik végzős osztály osztályfőnöke) mutatja be pszichológiai és pedagógiai szempontból azokat a problémákat, nehézségeket, amelyekkel a serdülőkorban lévő tanulók küzdenek most járvány alatt. Az előadást meghallgatva választ kaphatunk arra, hogy
- Milyen új szerepet és kompetenciákat követel a tanulóktól az otthoni és az iskolai (munkahelyi) környezet összemosódása az online tanulás idején?
- Milyen pszichés problémákat idézhet elő a bezártság, illetve milyen következményekkel jár a megnövekedett online jelenlét a kamaszkorba lépett diákjaink számára?
- Hogyan hat mindez a napi pedagógiai munkánkra, milyen szempontokat nem szabad szem elől tévesztenünk, amikor óráinkat megtervezzük a középiskolás korosztály számára?
- Milyen új feladatokkal jár ennek a kényszerhelyzetnek a kezelése az osztályfőnöki munkát is ellátó pedagógusok számára?
- Hova fordulhatunk segítségért, ha a tanulóink körében olyan problémát észlelünk, amelyet a pedagógiai szerepünkben már nem tudunk megoldani?
Az előadásban az alábbi szervezetekre történik utalás:
- Kék vonal
- Yelon (You Are Not Alone, de magyar nyelvű oldal)
- Hintalovon Alapítvány
- Digitális gyermekvédelem
- Digitális káprázatok tananyagcsomag
- Biztonságos internet
- Bűvösvölgy
Kapcsolódó hírek:
- Digitális Gyermekvédelmi Különdíj (pályázati felhívás)
- Da Vinci Media Különdíj (pályázati felhívás)